Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Praca w grupie to umiejętność, której powinniśmy się uczyć już od najmłodszych lat. Kompetencja ta zdecydowanie przydaje się również w życiu zawodowym. Firmy często zamieszczają informację o konieczności pracy w zespole już na etapie poszukiwań odpowiedniego kandydata. Nic więc dziwnego, że relacje zachodzące w grupie są tematem wielu analiz i teorii psychologicznych. Przykładem jednej z takich koncepcji jest tzw. „syndrom myślenia grupowego”, znany jako groupthink. Jak przekonuje Victor Wekselberg z inijOB ta popularna teoria bywa nadużywana jako usprawiedliwienie błędów.

Koncepcję groupthink wymyślił amerykański psycholog Irving Janis w 1971 roku. Zakłada ona, że zgrana grupa, składająca się z kompetentnych ekspertów, może podejmować złe decyzje. Janis stwierdził, że koncepcja ta może wyjaśniać błędne decyzje i konsekwencji, które w związku z popełnionymi pomyłkami czekają zespół. Przy tworzeniu teorii, psycholog powoływał się między innymi na inwazję wojsk USA w Zatoce Świń – akcję militarną zakończoną niepowodzeniem, o której decyzję podejmował zespół doradców współpracujący z prezydentem J.F. Kennedy’m.

- Z biegiem lat pojęcie „myślenie grupowe” na tyle zakorzeniło się w kulturze, że coraz częściej staje się wymówką polityków czy menadżerów – przekonuje Victor Wekselberg, psycholog organizacji i ekspert inijOB.

Fałszywy mit grupowego myślenia

Victor Wekselberg przekonuje, że „myślenie grupowe” to pojęcie mylne i tak naprawdę nie istnieje. Prowadzone badania od lat nie potwierdzają prawdziwości koncepcji Janisa. – Wszelkie fiaska decyzyjne klasyfikuje się jako groupthink bez przeprowadzenia prawdziwej analizy społecznej. A to, co powinniśmy zrobić w pierwszej kolejności to sprawdzenie, jak funkcjonuje grupa i jak doszło do podjęcia złej decyzji – dodaje Victor Wekselberg.

Skąd biorą się błędne decyzje?

Na początku powinniśmy zadać sobie pytanie, co rozumiemy pod pojęciem spójność grupowa. Często słyszymy, że gdy atmosfera panująca w zespole jest przyjemna, to wtedy grupa pracuje wydajniej. Psychologia tłumaczy z kolei spójność jako chęć do współpracy poszczególnych członków zespołu. Oba te przekonania są – jak przekonuje ekspert inijOB - błędne. - O tym, czy poszczególni członkowie zespołu będą harmonijnie współpracować decyduje przede wszystkim to, czy cele poszczególnych jego członków pokrywają w jakimś stopniu z celami innych osób. Wszelkie błędy decyzyjne powstają właśnie dlatego, że mamy różne cele w naszej pracy – wyjaśnia Wekselberg.

Wspomniana już Inwazja w Zatoce Świń może posłużyć za przykład tego, jak nasze cele wpływają na nasze decyzje. Przypomnijmy, że była to nieudana próba inwazji kubańskich emigrantów na południową Kubę przy wsparciu amerykańskich najemników w roku 1961. W założeniu miało to doprowadzić do obalenia rządów Fidela Castro. Liderem i inicjatorem tego pomysłu był amerykański prezydent John F. Kennedy. Chociaż w zespole strategów było kilka osób, które nie zgadzały się z pomysłami przywódcy – nikt nie zaprotestował dostatecznie mocno.

Jest duże prawdopodobieństwo, że ludzie ci byli zorientowani na karierę. Jasne jest więc, że ich celem nie było podjęcie jak najlepszej i przemyślanej decyzji, a jedynie ochrona własnego interesu – mówi Victor Wekselberg, ekspert iniJOB. Przeciwstawienie się tak charyzmatycznemu liderowi jakim był John F. Kennedy mogłoby zagrozić ich karierze.

Wymieniajmy się spostrzeżeniami

Receptą na porażki w obszarze pracy grupowej była, jest i pozostanie komunikacja – podkreśla ekspert iniJOB. Nawet jeśli nasz menadżer jest obdarzony charyzmą porównywalną do tej charakteryzującej Kennedy’ego, musimy umieć przedstawiać mu swoje wątpliwości. Przełożony z kolei powinien te wahania akceptować i się do nich odnosić, żeby wspólnie wypracować najlepsze rozwiązanie.

- Tak naprawdę w pracy zawodowej powinniśmy zupełnie zapomnieć o pojęciu myślenia grupowego. Stworzone zostało po to, by usprawiedliwiać porażki i dawać przyzwolenie na popełnianie błędów. W rzeczywistości problem jest o wiele głębszy i dotyka struktury zespołu – podkreśla ekspert inijOB. – Z mojej perspektywy otwartość na inny punkt widzenia i autentyczna próba zrozumienia toku myślenia drugiej osoby są absolutnymi obowiązkami menadżera, który chce prowadzić z sukcesem zespół i podejmować optymalne decyzje - dodaje.


REKLAMA

promocja-xerox

Wybrane ogłoszenia

Cutter marki SMART by Leviatan.
Nowe wkłady atramentowe.
Nowa oferta w marce KMP.
Gumki recepturki - różne rodzaje.
Uniwersalne chusteczki do czyszczenia w opakowaniu ...
Mocny klej do wielu zastosowań.
Kolorowe korektory w taśmie.
Szeroka oferta kolorowych, pluszowych akcesoriów.
Wysokiej jakości kredki w promocyjnej cenie.
Elegancji produkt do pracy oraz jako gadżet z logo ...

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Terminy ferii zimowych w 2019 roku

    Ferie zimowe 2019 zgodnie z wyznaczonymi terminami niebawem się rozpoczną w pierwszych województwach. Terminy ferii zimowych 2019 są cztery, podobnie jak w poprzednich latach. Kiedy wypadają daty ferii zimowych 2019? Zebraliśmy w jednym miejscu informacje na temat ferii zimowych w roku szkolnym 2018/2019 we wszystkich województwach w kraju. Warto pamiętać, że pierwszy termin ferii zimowych to już 14 stycznia. Nie wszystkie województwa będą miały ferie w tym samym czasie. Aby nie przepełniać stoków narciarskich, terminy ferii zimowych 2019 są cztery - od połowy stycznia do końca lutego. Kiedy wypadają ferie zimowe 2019 dla twojego województwa? Sprawdź.

    Więcej…  
  • Jaką rolę mogą pełnić rośliny w biurze?

    Nie od dziś wiadomo, że przebywanie wśród roślin odpręża nas i regeneruje. Zmęczonym oczom zaleca się spojrzenie na zielone rośliny, a praca wśród nich daje nam poczucie bezpieczeństwa i sprawia, że jesteśmy bliżej natury. Kwiaty po prostu tworzą lepszą atmosferę, a my pracujemy wydajniej.

    Więcej…