Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Wiele szkół ma już w swoim posiadaniu szafki szkolne metalowe. Jednak duża ilość szkół stoi właśnie przed wyborem. W rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z dnia 25 sierpnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2009 r. Nr 139, poz. 1130) czytamy m.in że "w pomieszczeniach szkoły lub placówki powinno się zapewnić uczniom możliwość pozostawienia części podręczników oraz przyborów szkolnych", lecz to rozporządzenie nie precyzuje dokładnie jakiego rodzaju miejsce powinno być zapewnione. 

W takiej sytuacji pojawia się pytanie: co wybrać? Na rynku jest wielu producentów i dystrybutorów, którzy w swojej ofercie posiadają szafki metalowe. Najczęściej spotykane to szafki ubraniowo-skrytkowe, szafki skrytkowe na książki oraz szafy ubraniowe. Różnią się one wielkością skrytki, wyposażeniem wnętrza oraz ilością skrytek w korpusie.

Jakie szafy metalowe do szkoły? Trudny czy oczywisty wybór?

Co najważniejsze:

Podstawą pojemnej szafki metalowej jest jej głębokość. Aby swobodnie zmieścić odzież wierzchnią szafka powinna mieć około 500mm głębokości. W takim przypadku nawet gruba kurtka gimnazjalisty swobodnie zmieści się w szafce i nie będzie narażona na gniecenie po zamknięciu skrytki. Szerokość skrytki to najczęściej około 300mm. Jeśli cała ta powierzchnia pozostaje do wykorzystanie dla 1 ucznia daje możliwość również pozostawienia dodatkowych rzeczy, takich jak np plecak czy tornister. 

Jak może wynikać z poprzedniego zdania szafki skrytkowo-ubraniowe wyposażone są najczęściej w drążek na ubranie i haczyki. 

Dodatkowym natomiast elementem jest półka na książki lub kieszeń na książki. Przypatrując się choćby tym elementom już pojawia się pytanie co lepsze?

Półka na książki najczęściej montowana w dolnej części skrytki umożliwia zostawienie książek, ale również pod nią tworzy się schowek, w którym uczeń może umieścić swoje buty. Ważne jest jednak to aby ta półka nie zajmowała całej głębokości szafki stalowej, ponieważ taki układ przeszkadza swobodnemu zawieszeniu kurtki. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie półki częściowej i dodatkowo wysunięcie drążka na ubrania do przodu co zapewni swobodne umieszczenie rzeczy. Zarówno buty, książki oraz odzież wierzchnia ma wtedy swoje miejsce i nie przeszkadzają sobie nawzajem. Dzięki temu również w okresach zimowych książki nie muszą leżeć na dnie szafki gdzie może znajdować się wilgoć przyniesiona przez ucznia na obuwiu zewnętrznym, i nie jest narażona na zniszczenie.

Kieszeń na książki montowana na bocznej ściance szafki. Tutaj książki mają swoje miejsce i nie kontaktują się obuwiem, jednakże dla mniejszych dzieci głębokość tej kieszeni może powodować problem z wydostaniem książek z tylnej części. Zamontowanie takiej kieszeni na bocznej ściance ogranicza również miejsce w skrytce i powoduje problem ze zmieszczeniem odzieży wierzchniej i rzeczy dodatkowych.

Szafki szkolne ubraniowo-skrytkowe występują w kilku konfiguracjach: 

2 skrytki w korpusie, 4 skrytki w korpusie, 6 skrytek w korpusie

Najbardziej korzystną finansowo konfiguracją jest szafka szkolna skrytkowo-ubraniowa 6 skrytek. Jest to najczęściej wybierana konfiguracja przez szkoły.

Występuje również szafka dla 12 uczniów(2 uczniów w skrytce). Jest to rozwiązanie korzystne pod względem ekonomicznym. Zmniejszony koszt przypadający na jednego ucznia daje możliwość kupna szafek również dla szkół o mniejszym zasobach finansowych.

W szafce dla 12-uczniów zwiększona jest szerokość szafki do 400mm, dodane są dodatkowe haczyki.

Szafki skrytkowe nadają się do przechowywania podręczników, można ją również zastosować do przechowywania obuwia zastępczego, strojów na WF, oraz innych mniejszych rzeczy. Wymiary takiej skrytki kształtują się w granicach od 350mm do 580mm wysokości. 

Wewnątrz przestrzeń pozostaje do wykorzystania w całości.

Szafki ubraniowe.

Jeśli chodzi o ten rodzaj szafek to najczęściej wybierane do szkół dla dorosłych, wyższych, zawodowych oraz do firm.

Typowa szafka ubraniowa wyposażona jest w półkę w górnej części pod nią drążek + haczyki. Występują również szafki z podziałem na brudna i czysta odzież tzw szafki BHP.

 

Materiał

Ważną sprawą którą należy kierować się przy wyborze szafek jest materiał z którego są wykonane. Szafy metalowe robione są z blach 0,5mm, 0,6mm, 0,8mm + ew drzwiczki z blachy 1mm.

Wybór materiału sam się nasuwa ponieważ wiadomo, że im grubsza blacha tym trwalsza i sztywniejsza szafka. Ale grubsza blacha to nie wszystko ponieważ wiadomo, że nawet blacha o grubości 2mm będzie się wyginać pod naporem chyba, że ma dodatkowe wzmocnienia. I tu pojawia się kolejny ważny aspekt. Wzmocnienie drzwiczek na całej ich długości zabezpiecza je przed wyłamaniem i kradzieżą pozostawionych w szafce rzeczy. Bez takiego wzmocnienia nawet gruba blacha może zostać wygięta. Co jeszcze zabezpieczy drzwiczki przed ich wyłamaniem z zawiasów? Ograniczniki otwarcia. Mały element który pozwala na otwarcie drzwi tylko do kąta 90°. Zapobiega to uszkodzeniu/odpryskom farby z drzwi oraz wyłamaniu ich poprzez maksymalne otwarcie.

Ogromne znaczenie ma również sposób montażu szafek. Część szafek na rynku jest dostarczana w częściach, które skręcane są na miejscu u klienta. Najczęściej są to elementy sprowadzane spoza Europy. Ale są również szafki, które dostarczane są w całości. Montowane na etapie produkcji. Ma to znaczenie duże ponieważ szafki montowane u producenta są zgrzewane dzięki czemu nawet po latach użytkowania nie obrabiają się tak jak skręcane, nie chwieją się i nie rdzewieją. Nie są również narażone na korozje bo nie mają śrub łączących. Wybierajmy polskich producentów, wspierajmy naszą gospodarkę.

Osadzenie drzwiczek oraz to w jaki sposób są montowane będzie mieć znaczenie w przyszłości. Gdyby zdarzyło się, że jednak drzwiczki i muszą zostać wymienione to ważne jest, aby były montowane w taki sposób by można było je wyjąć pojedynczo, aby nie wyłączać z użytkowania całej szafki bo np. trzeba ją wysłać do producenta. Montowanie drzwiczek na bolcu pozwala na samodzielną wymianę drzwiczek bez konieczności wysyłania szafki do serwisu lub wzywania ekipy na miejsce.

Dodatkowe elementy takie jak zamek, nóżki, daszki, ławeczki również pozostają nie bez znaczenia.

Kiedy szafki kupowane są dla młodszych dzieci trzeba kierować się przede wszystkim łatwością i nie zawodnością obsługi takiej szafki. Szafka zamykana na zamek szyfrowy może przysporzyć kłopotów z otwarciem ponieważ dzieci łatwo zapominają kody do swoich szafek. Często zdarza się również, że taki zamek zostaje rozkodowany. Natomiast niewątpliwą zaletą takiego zamka jest to że dziecko nie musi nosić ze sobą kluczyka i narażać go na zgubienie.

W tej sytuacji trzeba wybrać rodzaj zamka indywidualnie patrząc pod kątem swoich uczniów.

Nóżki do szafek to kolejny element, który ma wpływ na żywotność szafki. Nóżki występują najczęściej o wys 100mm lub 200mm. Oddzielają one szafki od bezpośredniego kontaktu z wilgocią podłogi ,która powstaje podczas przynoszenia jej z zewnątrz na obuwiu lub podczas zmywania podłogi prze z osoby sprzątające. Dzięki nóżkom szafka nie będzie rdzewieć a lakier odpryskiwać. Dodatkową korzyścią jest utrzymanie czystości w szatni. Dzięki nóżkom osoby sprzątające bez problemu usuną wszelkie zabrudzenia spod szafek.

Daszek skośny którym zostanie wykończona przykładowa szafka zapobiega wrzucaniu jakichkolwiek przedmiotów na górę szafki lub za nią.

Często wybieranym elementem dodatkowym szafki są ławeczki. Występują one w 3 rodzajach:

  • Ławeczka stała,
  • wysuwana oraz
  • wolnostojąca.

Jak jest różnica?

Otóż: ławka stała jest to ławka wykonana na stelażu na którym umieszcza się szafkę. Ławka na stałe jest zamontowana pod szafką

Ławka wysuwana to ławka z siedziskiem ruchomym które jest wsuwane pod szafkę więc pozwala zaoszczędzić miejsce. Ma to znaczenie zwłaszcza w małych lub wąskich szatniach.

Ławka wolnostojąca to ławka, którą wykorzystuje się zarówno w szatniach jaki i korytarzach nie jest zintegrowana z szafką więc można ją dowolnie przestawiać.

Jak Widać powyżej, elementów na które trzeba zwracać uwagę jest bardzo dużo. Więc cóż podsumujmy to kompendium wiedzy o szafkach.

 

Po pierwsze dobrze zastanówmy się jaki typ szafki będzie najbardziej odpowiadał naszym potrzebom.

 

Po drugie przy wyborze zwróćmy uwagę na:

  • głębokość skrytki
  • elementy wyposażenia wewnątrz skrytki
  • grubość blachy
  • wzmocnienia
  • sposób montażu szafek
  • ewentualnie wybieramy elementy dodatkowe

 

Jeżeli nadal pozostaje problem z wyborem zwrócimy się do osób, które mogą nam pomóc w podjęciu właściwej decyzji.


My polecamy ABCwyposażenia

Wybrane ogłoszenia

Kompania Biurowa poszukuje handlowca!
Twin Name Pen 2 marki Dong-A.
Poszukiwani handlowcy!!
Zakładki indeksujące smart pet fresh 12x45mm 5x25s ...
Niewielki kalendarz idealny do damskiej torebki.
Urządzenie refabrykowane – fabrycznie nowe.
Gumki recepturki - różne rodzaje.
Najnowsza oferta gumek i gumkotemperówek.
Uniwersalna taśma do zaklejania kartonów.
Samoprzylepne uchwyty do większości rodzajów kabli ...
Nowa oferta w marce KMP.

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Czemu tak kochamy jednorożce?

    Pamiętacie Jolę Rutowicz? Zważywszy, że na ekrany powrócił Big Brother to przypomnienie sobie o niej nie jest przypadkowe. To bohaterka wspomnianego reality show, która prócz długich tipsów, mocnej opalenizny miała także konia - jednorożca.   

    Więcej…  
  • Weź toner na próbę.

    "Drukarka musi jeść" - z takim określeniem spotkaliśmy się ostatnio przy rozmowie z dostawcą materiałów eksploatacyjnych marki Prism. Jak wiadomo jednak, drukarka "nie zje wszystkiego", dlatego dostawcy tuszy i tonerów co raz bardziej przykładają uwagę do wysokiej jakości swoich produktów. Jedną z metod, która stosowana jest także przez firmę Rafcom, jest akcja "toner na próbę".

    Więcej…