Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Hity sprzedażowe

Z powierzchnią suchościeralno-magnetyczną

Polecamy

Kredki ołówkowe ścieralne 12 kol.

Subskrypcja

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

W dniach 15-17 września br. w warszawskim Centrum Targowo ? Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c odbędzie się VI edycja China Expo ? China Brand Show Poland, czyli jednej z największych imprez targowych poświęconych współpracy biznesowej z Chinami. Organizatorzy wydarzenia przypominają, jak przeprowadzić udane negocjacje z przedsiębiorcami z Państwa Środka.

Etykieta w kontaktach międzyludzkich od zawsze była czynnikiem wyróżniającym daną kulturę spośród innych. W zależności od szerokości geograficznej zasady dobrych obyczajów potrafiły znacznie się od siebie różnić. Wiedza o tym, jak wyglądają one w kraju naszego rozmówcy pokazuje nas jako ludzi wykształconych, obytych i szanujących swoich partnerów, co w Chinach jest niezwykle istotne.

Niezbędne przygotowania

Zanim dojdzie do negocjacji, należy odpowiednio się do nich przygotować. Pierwszym, bardzo ważnym elementem jest ubiór. W spotkaniach biznesowych Chińczycy uznają tylko strój formalny ? w kolorze czarnym bądź utrzymany w ciemnej tonacji, co dotyczy osób obydwu płci. Koniecznym jest też posiadanie własnej wizytówki, która jest nie tylko narzędziem ułatwiającym późniejszy kontakt, ale też ważnym elementem rytuału spotkania. ? Wizytówek należy mieć odpowiednią liczbę - jeżeli ich zabraknie, zostanie to odebrane jako nietakt. Na wizytówce koniecznie musi znajdować się nasze imię i nazwisko, wraz z zajmowanym stanowiskiem i nazwą firmy, w której pracujemy. Zaleca się, by wizytówka była dwustronna, z angielską wersją językową po jednej stronie, a z wersją chińską po drugiej, ponieważ język angielski nie jest w Chinach aż tak popularny. Warto, aby była ona w kolorze, który w Państwie Środka kojarzy się ze szczęściem ? np. złotym. Tak przygotowana wizytówka pozwoli obywatelowi Chin określić, jak wysoko jego rozmówca znajduje się w drabinie hierarchii społecznej ? mówi Bartosz Sosnowski, wiceprezes zarządu MT Polska, współorganizatora targów China Expo ? China Brand Show Poland 2016, poświęconych współpracy na linii Polska ? Chiny.

Poznaj swojego rozmówcę

Jednym z największych nietaktów, jakie można popełnić podczas spotkania, jest narażenie naszego rozmówcy na tzw. ?utratę twarzy?, a więc zachowanie, bądź stwierdzenie, które sugerowałoby, że ma on niższą pozycję w hierarchii społecznej, niż jest to w rzeczywistości. Aby temu zapobiec powstał szereg zaleceń pozwalających na zamianę spotkania biznesowego w rytuał, w którym każda czynność ma określone znaczenie symboliczne. Spotkanie można zacząć od zwykłego podania dłoni, choć warto zaznaczyć, że nie wszyscy Chińczycy preferują tę formę przywitania - skłon głowy lub lekki pokłon jest bardziej naturalny. Najlepszym pomysłem jest jednak pozostawienie inicjatywy podczas powitania drugiej stronie. Po rozpoczęciu spotkania należy się przedstawić, wymieniając informacje, które znajdują się na wizytówce. Następnie podobnej prezentacji dokonuje chiński partner i ważnym jest, by ją zapamiętać. Jeżeli zajmuje on istotną pozycję, np. jest dyrektorem, to forma, w jakiej należy się do niego zwracać to tytuł dyrektora. Co więcej, w kontaktach biznesowych zawsze należy zwracać się do rozmówcy używając jego nazwiska. Mówienie sobie po imieniu jest niedopuszczalne.

Wizytówki i prezenty

Po przedstawieniu się następuje rytuał wymiany przygotowanych wcześniej wizytówek. Po otrzymaniu takowej, trzeba prześledzić jej treść trzymając ją oburącz. ? Jeżeli wizytówka nie zostanie przeczytana bądź jeśli zostanie schowana np. do kieszeni spodni (w szczególności tylnej), to zostanie to odebrane jako bardzo poważna zniewaga ? kontynuuje Bartosz Sosnowski. Podczas spotkania biznesowego, zazwyczaj pod koniec, można też otrzymać bądź podarować prezent (cenionym upominkiem jest np. dobry koniak). Jednak, aby go przekazać należy odbyć specjalną konwersację, podczas której strona przyjmująca musi odmówić, nawet wielokrotnie, przed zaakceptowaniem prezentu. Zaleca się, by nie odpakowywać upominku przy osobie wręczającej, ale dopiero później, tak samo jak nie powinno się go wręczać w obecności osób trzecich.

Powściągliwość w negocjacjach

Podczas samych negocjacji biznesowych należy przestrzegać kilku podstawowych zasad ?zachowania twarzy? w stosunku do Chińczyków. Należy być punktualnym oraz odznaczać się wysoką kulturą osobistą (zakazane jest np. dotykanie rozmówcy lub wskazywanie czegoś jednym palcem). Nietaktem na skalę zerwania negocjacji jest też otwarte krytykowanie drugiej strony bądź jej projektu lub propozycji. Jeżeli negocjacje mają miejsce pomiędzy grupami osób, to członkowie danej grupy nie mogą odnieść się krytycznie do stanowiska jej przewodniczącego. W negocjacjach ze stroną chińską nie ma zwykle miejsca na ekspresję. ? Często wypowiedzi Chińczyków są niejednoznaczne, oszczędnie nacechowane emocjami, a wynik negocjacji może nie być znany aż do samego końca. Należy też pamiętać, że w krajach dalekiego wschodu umowa ustna ma dużo większą moc wiążącą niż pisemna. Po podpisaniu dokumentów strona chińska może zaproponować jeszcze dodatkowe zmiany ? dodaje Bartosz Sosnowski. 


Rozmowa z Pauliną Kiełbus - Jania z firmy BigChina Sp. z o.o. na temat współpracy z Chińczymi


 

Wybrane ogłoszenia

Z naklejkami Kredki dwustronnne
Fluo marki Main Paper
Kredki ołówkowe ścieralne 12 kol.
Piórnik z najmodniejszej ostatnio kolekcji BESTIES ...
Książeczka idealna dla małych i dużych modniś. ...
Poszukiwani pracownicy
Z powierzchnią suchościeralno-magnetyczną
Przepiękne plecaki - 2 propozycje.
Dla chłopca i dziewczynki
Super miękki notes/pamiętnik Squishy - Jednorożec ...
Zestaw zakreślaczy MP Poland

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Najbardziej wpływowi blogerzy zaproszeni na stoiska wystawców

    Największe marki wróciły na targi! Tegoroczne motto Insights-X idealnie wpasowało się w wydarzenie. Targi artykułów papierniczych, biurowych, upominków, galanterii szkolnej oraz wielu  innych ofert cieszyły się dużym sukcesem. Dowodem była frekwencja, która w dniach 11–14 października w Centrum Wystawowym w Norymberdze pokazała, że spotkania targowe są nadal mocno w cenie. Szczególnie udowodnili to najwięksi producenci, którzy nie tylko powrócili ze swoimi stoiskami, ale także stworzyli prawdziwe zagłębie nowości. To między innymi na ich zaproszenie najbardziej wpływowi blogerzy mogli osobiście poznać to, co w zbliżającym się sezonie będzie w modzie.

    Więcej…  
  • Biurowe rewolucje - akcesoria do czyszczenia marki Activejet

    Mówi się, że porządek to podstawa i ciężko się z tym twierdzeniem nie zgodzić. W bałaganie trudno jest zebrać myśli i skupić się na swojej pracy, a unoszący się w powietrzu kurz nie poprawia naszego samopoczucia. Wiosenne porządki nie powinny ominąć także naszego biura. Czym możemy się wspomóc, aby posprzątać efektywnie, nie tracąc na to całego dnia?

    Więcej…