Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Ocena użytkowników: 3 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
  • Spółka Brother narzucała sklepom internetowym minimalne ceny sprzedaży drukarek.
  • W konsekwencji konsumenci pozbawieni byli możliwości tańszego zakupu tych produktów.
  • W toku postępowania przedsiębiorca aktywnie współpracował z UOKiK i dobrowolnie poddał się karze w wysokości ponad 1,4 mln zł.

Wypowiedź prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego (3,53 MBmp3, 2020.02.07)


W latach 2010-2017 producent akcesoriów biurowych Brother ograniczał swobodę sklepów w ustalaniu cen sprzedaży drukarek przez internet. Spółka wymagała, aby nie były one tańsze od ustalonego przez nią poziomu. Jednocześnie monitorowała ceny i interweniowała, jeśli sprzedawca oferował drukarki po niższych cenach. Sprzedawcom groziły wówczas sankcje – gorsze warunki handlowe lub ograniczenie dostaw. Monitoring prowadzony był także przez same sklepy, które wzajemnie obserwowały swoje ceny i informowały Brother, jeżeli któryś z nich nie stosował się do ustaleń.

Zgodnie z prawem konkurencji każdy przedsiębiorca powinien samodzielnie określać ceny swoich towarów lub usług. Zabronione zatem jest ich ustalanie wspólnie z konkurentami czy, tak jak w tym przypadku, z partnerami handlowymi.

- Zakupy przez internet są coraz popularniejsze. Ważne jest, aby konsumenci mieli możliwość wyszukiwania najlepszych ofert, zaś konkurowanie pomiędzy podmiotami przebiegało uczciwie. Działania Brother ograniczały efektywność konkurencji cenowej pomiędzy sklepami i powodowały, że ceny drukarek były na bardzo zbliżonym poziomie u różnych sprzedawców. W ten sposób konsumenci pozbawieni byli możliwości wyboru i musieli kupować produkty po ustalonych z góry stawkach – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Jako prezes UOKiK zamierzam intensywnie przeciwdziałać tego typu praktykom, zwłaszcza w sektorze e-commerce - dodaje.

Utrzymywanie cen detalicznych na ustalonym poziomie było korzystne dla Brother, gdyż dzięki temu sklepy internetowe mogły osiągać wyższą marżę, przez co chętniej zaopatrywały się w drukarki tej firmy.

Na spółkę Brother nałożono karę w wysokości ponad 1,4 mln zł. Sankcja była o 40 proc. niższa niż przewidziana pierwotnie, ponieważ przedsiębiorca skorzystał z programu łagodzenia kar leniency i dobrowolnie poddał się karze. Na taki przywilej mogą jednak liczyć tylko ci, którzy ujawnią proceder oraz gotowi są do pełnej współpracy w toku postępowania – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Program leniency daje przedsiębiorcy, będącemu uczestnikiem nielegalnego porozumienia, możliwość łagodniejszego potraktowania przez UOKiK, a w niektórych przypadkach nawet całkowitego uniknięcia sankcji pieniężnej. Zwolnienie z kary finansowej może uzyskać podmiot, który m.in. jako pierwszy złożył wniosek, nie nakłaniał do udziału w zmowie innych przedsiębiorców oraz przedstawił dowody niezbędne do wszczęcia postępowania lub wydania decyzji. Brother, jako lider porozumienia, nie mógł liczyć na całkowite zwolnienie z kary. Uzyskał natomiast obniżkę kary o 30 proc., ponieważ współpracował z UOKiK i jednoznacznie potwierdził nielegalne działania, przedstawiając dowody stanowiące istotną wartość dodaną. 

Brother uzyskał także dodatkowe obniżenie kary o 10 proc., ponieważ dobrowolnie poddał się karze. Taka możliwość istnieje w polskich przepisach od kilku lat i została zastosowana po raz pierwszy w tego typu sprawie. Korzyścią takiego rozwiązania dla przedsiębiorcy jest obniżenie sankcji, a UOKiK umożliwia szybsze zakończenie sprawy.

Decyzja nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Decyzja nr RKR 10/2019 (625,04 KBpdf, 2020.02.07)


REKLAMA

NOWA MARKA NA RYNKU

 

CRICCO to europejska marka wysokiej jakości kredek ołówkowych i artykułów plastycznych dla młodych artystów. Produkty powstają na bazie wieloletnich doświadczeń z zakresu edukacji szkolno – plastycznej. Tworzone dla dzieci z wiedzą o ich potrzebach i upodobaniach. Wyprodukowane z dbałością o najmniejsze szczegóły dotyczące wszystkich wyrobów. Aby sprostać oczekiwaniom młodych odbiorców, firma traktuje ich potrzeby bardzo poważnie, przywiązując ogromną wagę do bezpieczeństwa użytkowania dostępnych w jej ofercie produktów. Surowce użyte do produkcji CRICCO objęte są laboratoryjną kontrolą jakości. Są nietoksyczne i posiadają europejski certyfikat bezpieczeństwa CE.

Walory jakościowe widoczne są już na półce sklepowej dzięki specjalnej konstrukcji naszych opakowań, które poprzez unikalne okienka pozwalają ocenić produkt – zobaczyć go z bliska, a nawet dotknąć.

Grupy produktowe: 

  • kredki ołówkowe
  • ołówki
  • farby i pędzelki
  • pisaki
  • pastele
  • masy piankowe
  • kreda
  • kleje
  • wymazywacze
  • Zrób to sam:  wyszywanki, zdrapywanki, termobreloczki, termozawieszki, bibułkowe wyklejanki, zoorigami

 

http://www.cricco.pl
www.facebook.com/cricco.polska

Wybrane ogłoszenia

Tusze w butelkach do Epsona.
Samoprzylepne uchwyty do większości rodzajów kabli ...
Urządzenia wielofunkcyjne marki United Bright, fab ...
Piękne różowe klipy z wyciętym serduszkiem.
Urządzenia wielofunkcyjne marki United Bright, fab ...
Pastelowa plastelina od JOVI.
Nowa oferta w marce KMP.
Genialna zabawa dla całej rodziny.
Sprzedam firmę produkcyjną.
Urządzenia wielofunkcyjne marki United Bright, fab ...
Dwukolorowe i eleganckie.
Ołówek z popularnej serii Gwiazdki w wersji metali ...

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Jak zachęcić użytkowników do cyfrowej transformacji w biurze

    Żyjemy w coraz bardziej połączonej gospodarce. Klienci, współpracownicy oraz dostawcy są rozsiani po całym globie, a łączą ich informacje. Przywiązani do tej łączności czujemy coraz większą potrzebę mobilności. Dziś wiele informacji biznesowych musi być dzielonych, przetwarzanych, magazynowanych, indeksowanych i przeszukiwanych. W związku z tym niemal 80 procent firm chce zużywać mniej papieru i zastąpić go cyfrowymi dokumentami - w części lub nawet całej firmie.

    Więcej…  
  • P jak promocje

    Co wspólnego ma wisienka na torcie i Platforma Corex? Oczywiście wisienką są wszelkie oferty specjalne i promocje przeznaczone dla zarejestrowanych użytkowników Platformy. Wystarczy zalogować się na stronie http://platforma.corex.pl

    Więcej…