Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Drukuj

Ocena użytkowników: 3 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

W związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 od 12 marca 2020 r. w całej Polsce w szkołach i przedszkolach zawieszone zostały stacjonarne zajęcia dydaktyczno-wychowawcze. Od 25 marca wprowadzono obowiązek prowadzenia edukacji zdalnej.  

Według szacunków ekspertów Banku Światowego zawartych w opublikowanym w czerwcu zeszłego roku raporcie, zdalna edukacja powoduje u uczniów takie luki, jakby z całego okresu edukacji wycięto im ponad semestr. Nic więc dziwnego, że zaczyna się prawdziwy boom na edukację domową.

Do tej pory, zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, „dyrektor szkoły mógł na wniosek rodziców zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą”. Do wniosku należało dołączyć m.in. właśnie opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.  


inq_rek_01_2019


Edukacja domowa - ustawowo zwana „edukacją pozaszkolną” - daje szansę i stwarza warunki do naturalnego i samodzielnego uczenia się, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości, potrzeb i tempa rozwoju dzieci i młodzieży.

W obecnej sytuacji dzieci, które z niej korzystały przed pandemią, na pewno nie stracą tej wiedzy, które nie zdobędą uczniowie, dla których nauka zdalna jest zupełną nowością. 

Nuda, braki w kompetencjach cyfrowych, kryzys psychiczny dzieci i młodzieży, wyostrzenie nierówności — to tylko niektóre skutki źle przygotowanego nauczania zdalnego. Ostatnie miesiące pokazały też, jak ważnym elementem edukacji są relacje między uczniami, a także uczniów z nauczycielami i rodzicami.

O tym, co się udało podczas wprowadzania nauczania zdalnego pisać nie będziemy. My skupimy się na tym, co się nie udało?

W sferze relacji, stosunków międzyludzkich, samopoczucia uczniów, rodziców i nauczycieli:

 

Ujawniły się nowe i pogłębiły istniejące nierówności dostępu uczniów do edukacji:

Zabrakło uregulowań prawnych pozwalających na stworzenie nauczycielom przestrzeni do pracy zdalnej:

Brak oficjalnych badań i dyskusji o dydaktycznych efektach nauczania online i zamknięciu szkół, brak oszacowania „straty edukacyjnej” i planu na jej zmniejszenie:

Brak fachowej pomocy metodyczno-dydaktycznej dla nauczycieli, brak reakcji na spadek efektywności kształcenia:

Znacznie obniżyło się zaufanie rodziców i nauczycieli do prowadzonej przez ministerstwo edukacji polityki edukacyjnej w czasach pandemii:

 Co możemy z tym zrobić?

Na pewno nie liczmy na to, że problem sam się rozwiąże. Mamy nową rzeczywistość, która jeszcze bardziej "pchnęła" nasze dzieci przed komputery. Dziś, według nas, stawiajmy na kreatywność i zabawy plastyczno-edukacyjno-kreatywne w domu. Tylko to może nas uchronić przed zwariowaniem. 


 

Polecamy skorzystać z naszego działu "Zrób to sam - kącik edukacyjny", aby skorzystać z wielu inspiracji.

Tablica kuchenna na notatki

Zaprojektuj torbę na zakupy z morskim motywem

Wiosenne malowanki z Jovi.

Jak zrobić naszyjnik z JOVI?

STWÓRZ KROKODYLA Z MATERIAŁÓW Z RECYKLINGU 

Polecamy także genialne zestawy do twórczej zabawy.

Oto kilka z nich, które wpływają na czas połączony z nauką:

ALPINO EXPERIENCE HAND LETTERING

 

Alpino Experience Hand Lettering 


FARBY DO MALOWANIA PALCAMI

592_art566_c.jpg

 

*Źródło: Oko Press

Odsłony: 2296