Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Drukuj

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

To, że kolory mają wpływ na nasze samopoczucie wiemy od dawna. Czy jednak mogą wesprzeć nasze dzieci w nauce? Okazuje się tak.

Kolory mają potencjał wpływania na naukę w szkole poprzez różne aspekty, takie jak atmosfera w klasie, koncentracja, emocje i percepcja. Okazuje się się, że na przykład kolory ścian, mebli i dekoracji w klasie mogą wpływać na ogólną atmosferę i komfort uczniów. Jasne, przyjazne kolory mogą stworzyć bardziej przyjazne i motywujące środowisko, podczas gdy stonowane kolory mogą pomóc w tworzeniu spokojniejszej atmosfery.

Wybór odpowiednich kolorów może pomóc w zwiększeniu koncentracji i uwagi uczniów. I tutaj ponownie istnieje zależność, że jasne kolory mogą pomóc w utrzymaniu uwagi, podczas gdy zbyt intensywne kolory mogą odwracać uwagę. Dlatego należy pamiętać, że estetycznie przyjemne i atrakcyjne kolory mogą zwiększyć motywację uczniów do nauki. Kolorowe tablice, plakaty lub grafiki mogą uczynić szkolne otoczenie bardziej zachęcającym. Kolory mogą być także używane do organizacji materiałów w szkole. Uczniowie mogą używać różnych kolorów zeszytów, długopisów i zakładek do odróżnienia przedmiotów lub tematów, co ułatwia identyfikację i porządkowanie materiałów.


839_400174956_2603_1686217441.png

Kolekcja Oxford Esse


Kolory mogą wywoływać określone emocje i asocjacje, co może mieć wpływ na sposób, w jaki uczniowie odbierają treści. Na przykład, kolor niebieski jest często kojarzony ze spokojem, podczas gdy kolor czerwony może zwiększać emocje. Nauczyciele mogą wykorzystywać te właściwości kolorów do lepszego przekazywania treści.

Niektóre badania sugerują, że kolory mogą wpływać na stymulację zmysłów i percepcję. Tak więc używanie różnych kolorów na planszach dydaktycznych lub w prezentacjach może pomóc w wizualnym wyróżnieniu ważnych informacji.

Warto jednak pamiętać, że wpływ kolorów na naukę jest indywidualny i może różnić się w zależności od preferencji i potrzeb każdego ucznia. Nie istnieje jeden kolor lub zestaw kolorów, który będzie działać idealnie dla wszystkich uczniów. Dlatego ważne jest, aby nauczyciele i szkoły uwzględniali różnorodność preferencji i potrzeb uczniów oraz tworzyli środowisko uczenia się, które jest jak najbardziej odpowiednie dla wszystkich.


834_400160961_2601_1686174281.png

Kolorowe produkty marki Oxford


 

Pozytywny wpływ kolorów na naukę:

1. Stymulacja uwagi: Jasne i żywe kolory mogą pomagać w stymulowaniu uwagi uczniów. Na przykład, kolor czerwony może przyciągać uwagę i pobudzać myślenie, co może być przydatne podczas rozwiązywania problemów matematycznych lub wykonywania innych zadań wymagających skupienia.

2. Kategoryzacja i organizacja: Użycie różnych kolorów może pomóc w kategoryzacji i organizacji informacji. Uczniowie mogą używać różnych kolorów długopisów lub zakładek do oznaczania różnych tematów lub kategorii w swoich notatkach, co ułatwia późniejsze odnalezienie potrzebnych informacji.

3. Wzmacnianie pamięci: Kolory mogą pomagać w wzmacnianiu pamięci poprzez tworzenie silniejszych skojarzeń. Jeśli uczniowie używają kolorów do zaznaczania ważnych informacji lub kluczowych pojęć, może to pomóc w ich lepszym zapamiętaniu.

4. Koncentracja i uwaga: Jasne, stonowane kolory, takie jak niebieski i zielony, często są kojarzone z poprawą koncentracji i uwagi. Mogą one pomagać uczniom skupić się na zadaniach i ograniczyć rozpraszające czynniki.

5. Motywacja: Jasne i energetyczne kolory, takie jak czerwony lub pomarańczowy, mogą zwiększać poziom energii i motywację uczniów. Mogą one być szczególnie przydatne podczas bardziej interaktywnych zajęć, takich jak zajęcia sportowe.

6. Relaks: Kolory o chłodniejszym tonie, takie jak różowy lub fioletowy, mogą pomóc w relaksie i obniżeniu poziomu stresu. Mogą być używane w miejscach do odpoczynku lub w pomieszczeniach, gdzie uczniowie mogą się zrelaksować.

7. Kreatywność: Jasne kolory i różnorodne wzory mogą pobudzać kreatywność i pomagać uczniom myśleć bardziej twórczo. Mogą być szczególnie przydatne w pracach plastycznych i projektach artystycznych.

8. Organizacja: Kolory mogą pomóc w organizacji materiałów szkolnych. Uczeń może używać różnych kolorów do oznaczania różnych przedmiotów lub tematów, co ułatwia identyfikację i szybkie znalezienie odpowiednich materiałów.

4. Kreowanie pozytywnego otoczenia: Przyjemne kolory mogą pomóc w tworzeniu pozytywnego otoczenia w sali lekcyjnej, co może wpłynąć na nastrój uczniów i ich ogólną gotowość do nauki.

Negatywny wpływ kolorów na naukę:

1. Rozpraszanie uwagi: Zbyt wielka różnorodność jaskrawych kolorów może rozpraszać uwagę uczniów i utrudniać skupienie się na zadaniach. Warto unikać nadmiaru kolorów, które mogą być przytłaczające.

2. Nieodpowiednie kolory: Niektóre kolory mogą być uważane za nieodpowiednie do zastosowania w kontekście nauki, na przykład zbyt jaskrawe kolory lub kolory, które są trudne do czytania.

3. Indywidualne preferencje: Wpływ kolorów na naukę jest często subiektywny, a to, co działa dla jednej osoby, może nie działać dla innej. Dlatego ważne jest uwzględnienie indywidualnych preferencji uczniów.

Podsumowując, kolory mogą mieć wpływ na naukę w szkole, ale efekt ten jest zazwyczaj indywidualny i zależy od wielu czynników, w tym od preferencji ucznia, rodzaju zadania i kontekstu. Ważne jest, aby dążyć do zrównoważonego stosowania kolorów, które wspierają skoncentrowane i efektywne uczenie się.

Kolory mogą mieć pewien wpływ na proces nauki w szkole, chociaż to, jakie dokładnie mają znaczenie, może być subiektywne i zależy od wielu czynników, w tym od indywidualnych preferencji uczniów. Oto kilka sposobów, w jakie kolory mogą wpłynąć na naukę w szkole:

Jednak warto pamiętać, że wpływ kolorów na naukę jest indywidualny i może się różnić w zależności od każdego ucznia. Nie istnieje jeden kolor, który działa najlepiej dla wszystkich. Ważne jest, aby dostosować środowisko do nauki do indywidualnych preferencji i potrzeb uczniów. Warto również pamiętać, że kolor to tylko jeden z wielu czynników wpływających na efektywność nauki, a sposób nauczania, motywacja i zaangażowanie ucznia mają równie duże znaczenie.


835_20230829_111637.jpg

Kolorowe Planery MainPaper


 

Nowe kolory Oxforda

Idąc za trendem i świadomością wpływu kolorów na naukę uczniów marka Oxford wprowadziła nowe kolory okładek na swoich zeszytach. Seria zeszytów Esse zyskała piękne okładki w kolorach:

Oczywiście kolory te mogą mieć wpływ na ucznia, ale ten wpływ jest zazwyczaj subtelny i zależy od indywidualnych preferencji oraz psychologii danej osoby. Celem marki Oxford była motywacja ucznia poprzez używanie różnych kolorów na okładkach zeszytów, które mogą pomóc uczniowi w organizacji materiałów. Na przykład, jeden kolor może być przeznaczony na notatki z matematyki, a inny na notatki z historii. To może ułatwić szybkie odnajdywanie potrzebnych informacji.

Oczywiście każdy uczy się inaczej i ma swoje własne preferencje co do kolorów. Dla jednej osoby kolor czerwony może być stymulujący, podczas gdy dla innej może być on drażniący. Dlatego ważne jest, aby pozwolić uczniowi wybierać kolory okładek zeszytów zgodnie z jego własnymi preferencjami.

Podsumowując, kolor okładek na zeszytach może mieć subtelny wpływ na ucznia poprzez wpływanie na jego nastrój, motywację, organizację i indywidualne preferencje. Jednak wpływ ten jest zazwyczaj drugorzędny w porównaniu do innych czynników, takich jak jakość nauki, motywacja i systematyczność pracy.

Psychologia kolorów: Emocje

Jakie kolory są najbardziej lubiane? W kulturze zachodniej najbardziej lubianym kolorem wśród dorosłych jest niebieski, a następne w kolejności są czerwony i zielony. Trochę inaczej wygląda to u dzieci. 7-latki najbardziej lubią żółty, niebieski i czerwony. Ponadto, bardziej przyjemne emocje budzą kolory jasne oraz bardziej nasycone.

Wykazano również, że kolory o długiej fali (np. czerwony, żółty) są bardziej pobudzające niż kolory o krótkiej fali (np. niebieski, zielony). Potwierdzają to badania fizjologiczne, takie jak EEG czy badanie przewodnictwa skórnego.

Kaya i Epps pokazywali uczestnikom swojego badania różne kolory (podstawowe, np. czerwony, pośrednie np. żółto-czerwony oraz achromatyczne, czyli biały, czarny i szary) i pytali ich z jakimi emocjami kojarzą im się podane kolory oraz jakie emocje u nich wywołują. Wyniki były następujące:

 A Ty jaki kolor najbardziej lubisz?

Odsłony: 633