Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Drukuj

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Zaledwie 30% Polaków poszerza swoje umiejętności w zakresie wykonywanej pracy, a 20% uczęszcza na kursy i szkolenia podnoszące kompetencje pracownicze ? wynika z raportu ?Aktywni + Przyszłość Rynku Pracy? zrealizowanego przez serwis z ogłoszeniami o pracę Gumtree.pl1. Analitycy rynku pracy już teraz zauważają lukę między umiejętnościami pracowników a wymaganiami pracodawców. Problemem może być brak myślenia rozwojowego wśród Polaków i zamykanie się w ramach wyuczonego zawodu.

 

 dobie cyfryzacji atrakcyjna pozycja na rynku pracy jest uzależniona od dobrze rozwiniętych kompetencji cyfrowych. W tej kwestii Polacy nadal odstają od Europejczyków ? aż co piąty Polak nigdy nie skorzystał z Internetu, a tylko 39% korzysta z komputera w pracy, gdy w UE odsetek ten wynosi średnio 50%. Tylko 13% Polaków poszerza swoją wiedzę w zakresie nowych technologii. Jakie umiejętności powinien posiadać kandydat aspirujący do bycia pracownikiem przyszłości?

Kompetencje, które są w cenie

Aby utrzymać się na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy, oprócz doskonalenia wiedzy w ramach własnej profesji, konieczny jest rozwój w takich kierunkach, jak:

Wszechstronna wiedza drogą do nowej generacji pracowników

Eksperci w raporcie ?Aktywni + Przyszłość Rynku Pracy? przewidują, że by utrzymać się na rynku pracy, pracownicy staną przed wyzwaniem połączenia wielu kompetencji ? przede wszystkim strategicznych, biznesowych i związanych ze znajomością IT. Pracownik umiejący je wykorzystywać i łączyć, już teraz nazywany jest tzw. e-liderem. Do 2020 roku gospodarka Unii Europejskiej będzie potrzebowała aż miliona takich pracowników.

? Zauważamy zmianę myślenia o zawodzie, jako konkretnej specjalizacji w jednej dziedzinie. W przyszłości poradzą sobie osoby, które będą umiały wejść w rolę przywódcy, stratega i analityka. Taki pracownik będzie wiedział, jakie wnioski wyciągnąć z analizy danych, jak wykorzystać je w strategii, oraz jak na tym wszystkim zarobić ? mówi Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji w Gumtree.pl.

Czego pracodawca szuka, ale nie znajduje

Według raportu ?Kapitał ludzki w Sektorze Komunikacji Marketingowej?, który został opracowany przez IAB Polska we współpracy z SAR i ZFPR, aż 62% polskich pracodawców z tego dynamicznie rozwijającego się sektora, zapytanych o braki w kompetencjach potencjalnych pracowników, wskazuje umiejętność analitycznego i logicznego myślenia2. W czołówce brakujących kompetencji u pracowników, w opinii ponad połowy pracodawców, znajduje się również zdolność przełożenia teorii na praktykę, rozwiązywania problemów, a także wyszukiwania i analizy danych.

 

? Aby rozwinąć te kompetencje, potrzebna jest przede wszystkim znajomość narzędzi i modeli, które muszą być umiejętnie wykorzystywane. Jednak za taką wiedzą musi iść doświadczenie, a w jego zdobywaniu na pewno pomocne jest analizowanie i rozwiązywanie studium przypadków, tzw. case studies. Ważne jest też kształtowanie postaw przywódczych, czyli leadership, ponieważ w transformacji cyfrowej chodzi nie tylko o technologię, ale o strategię, przywództwo i nowy sposób myślenia. Dotyczy to wszystkich, nie tylko managerów i osób na stanowiskach zarządczych ? zaznacza Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Według danych z raportu Gumtree.pl, 48% Polaków uważa, że za 10 lat nadal będzie pracować w swoim aktualnym zawodzie i wykonywać te same zadania, co obecnie. Polacy zauważają transformację rynku pracy, liczą jednak na to, że ich samych owe zmiany nie dotkną. Niestety, jak wynika z dostępnych badań, są w błędzie.

1 Raport ?Aktywni + Przyszłość Rynku Pracy?, powstały na podstawie badania ilościowego i jakościowego, a także analizy danych zastanych Eurostat i DESI, przeprowadzonego przez zespół socjologów i ekonomistów DELab UW, w lutym 2017r., na zlecenie Gumtree.pl., w ramach IV edycji programu ?Start do Kariery?.

2 Raport ?Kapitał Ludzki w Sektorze Komunikacji Marketingowej?, powstały na podstawie badania ilościowego i jakościowego wśród firm członkowskich Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, SKM SAR i ZFPR w 2016r.

Kategoria: Warto Wiedzieć
Odsłony: 3630