Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Hity sprzedażowe

Totalna nowość w marce ESCUELA!

Polecamy

Alpino Experience Dual Artist 12 kolorów

Subskrypcja

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Zgodnie z wynikiem badań widać duże dysproporcje w sile nabywczej mieszkańców poszczególnych krajów w Europie. Polska nadal zdecydowanie poniżej średniej. Wyniki najnowszego raportu dotyczącego siły nabywczej mieszkańców Europy – „GfK Purchasing Power Index 2013” wynika, że europejscy konsumenci mieli do dyspozycji, na wydatki lub oszczędności, łącznie około 8,62 biliona euro.

Biorąc pod uwagę wszystkie 42 kraje uwzględnione w badaniu, średnia wartość siły nabywczej przypadająca na jednego mieszkańca Europy wynosi 12 890 euro. Kwota ta odpowiada mniej więcej wartości siły nabywczej per capita w Hiszpanii. Pomiędzy poszczególnymi rynkami obserwowane są spore dysproporcje.
Największa wartość siły nabywczej na mieszkańca przypada w Liechtensteinie i wynosi 58 844 euro. Kolejna jest Szwajcaria z kwotą 36 352 euro i Norwegia – 31 707 euro na mieszkańca. Na końcu zestawienia ponownie znalazła się Mołdawia, gdzie przeciętny obywatel dysponuje rocznie kwotą około 1284 euro, co stanowi niemalże jedną dziesiątą średniej europejskiej.
Wartość siły nabywczej określa łączną kwotę pieniędzy, jaką konsumenci mogą przeznaczyć na żywność, usługi, wydatki mieszkaniowe i inne konsumenckie. Pomimo, iż mieszkańcy krajów europejskich o największej sile nabywczej muszą przeznaczyć znaczną część swoich dochodów na pokrycie ogólnie wyższych kosztów życia, to i tak pozostaje im w dyspozycji znacząco więcej zasobów finansowych na zakupy nie będące zakupami pierwszej potrzeby, niż konsumentom w krajach o niskiej sile nabywczej.
Ogólny europejski wzrost na mieszkańca wyniósł 0,39 proc., czyli poniżej 1,5-procentowego wskaźnika inflacji określonego przez Europejski Bank Centralny.
Przeprowadzone badanie dotyczące siły nabywczej odnosi się do nominalnej siły nabywczej wyrażonej w euro. Dzięki takiemu ujęciu uzyskano jednolitą podstawę dla porównania wartości siły nabywczej w całej Europie. Kursy wymiany walut krajów spoza strefy euro ustalono na podstawie danych Eurostatu z dnia 8 sierpnia 2013 roku.

10 krajów o największej sile nabywczej przypadającej na jednego mieszkańca
Z siłą nabywczą na mieszkańca w kwocie 5 879 euro Polska plasuje się na 28. pozycji w Europie. Siła nabywcza Polaków wynosi średnio około połowy średniej europejskiej siły nabywczej na mieszkańca (12 890 euro), jednak i tak jest to dwukrotnie większa siła nabywcza niż np. w Bułgarii (2 919 euro na osobę). Polska i kraje z nią sąsiadujące to ilustracja rozdziału siły nabywczej w Europie. Mieszkańcy sąsiednich Niemiec posiadają co roku do swojej dyspozycji 20 621 euro, zaś Ukraińcy – zaledwie dziesiątą część tej kwoty (2 206 euro rocznie).
Siła nabywcza przypadająca na jednego mieszkańca w Polsce 2013/2014 –  na tle Europy i wybranych rynków
 
Największą siłę nabywczą w Polsce mają mieszkańcy Warszawy (10 478 euro). We Wrocławiu, czwartym pod względem wielkości mieście w Polsce, siła nabywcza wynosi przeciętnie 7929 euro, co stawia je na szóstym miejscu w Polsce przed Poznaniem, który zajmuje 12. lokatę z siłą nabywczą na poziomie 7431 euro.
Przemysław Dwojak, dyrektor działu Customer Analytics & Sales Strategies GfK Polonia, mówi: „Różnice w sile nabywczej poszczególnych regionów Polski są znaczne. O ile np. w przypadku Czech, siła nabywcza w rejonie stolicy jest o około 30 proc. wyższa niż średnia krajowa, o tyle w Polsce siła nabywcza w Warszawie dużo bardziej odbiega od pozostałych regionów kraju. Siła nabywcza na mieszkańca w Warszawie jest wyższa o 78,5 proc. od średniej krajowej i aż o 112,5 proc. wyższa niż w powiecie przemyskim, w którym siła nabywcza jest najniższa (wskaźnik krajowy: 66)”.
Dla porównania skali dysproporcji – w norweskiej stolicy Oslo siła nabywcza jest zaledwie o 11 proc. wyższa w porównaniu ze średnią krajową.


Informacje o badaniu
Siła nabywcza to przypadający na osobę dochód (w tym wszelkie świadczenia otrzymywane od państwa), jaki pozostaje do jej dyspozycji po odliczeniu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne. W badaniu przedstawiono poziomy siły nabywczej na osobę w ciągu roku wyrażone w euro oraz w postaci wartości wskaźnikowej. Wartości siły nabywczej wg GfK odpowiadają nominalnemu dochodowi rozporządzalnemu, co oznacza, że wartości nie uwzględniają inflacji.  W badaniu posiłkowano się danymi statystycznymi dotyczącymi dochodów, wysokości podatków, świadczeń oraz prognozami opracowanymi przez instytuty badań nad gospodarką.
Opracowane przez instytut GfK badanie siły nabywczej w Europie przeprowadzane jest co roku w 42 krajach europejskich. Uzyskane dane pozwalają szczegółowo opisać sytuację na poziomie gmin, a nawet dzielnic miejscowości. Badanie 2013/2014 zawiera dane dotyczące mieszkańców i gospodarstw domowych. W swojej ofercie GfK posiada również jednolite mapy cyfrowe całej Europy.

 

Wybrane ogłoszenia

100 chusteczek w wygodnym opakowaniu.
Pióra wieczne i kulkowe na naboje.
Teczka wolnostojąca z 13 przegródkami.
Maseczki z indywidualnymi nadrukami typu logo, zdj ...
Ogromna paczka kredek
Kolorowe maseczki w dwóch rozmiarach.
Idealna do domowego biura.
Idealne do tworzenia zestawów prezentowych.
Piękne różowe klipy z wyciętym serduszkiem.
Alpino Experience Dual Artist 12 kolorów

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Targi Trends 4 Kids po raz pierwszy w Lublinie!

    Zapraszamy przyszłych rodziców, rodziców z dziećmi w wieku od 0-9 lat oraz wszystkich tych, którzy cenią produkty hand made, nowoczesny design, wysoką jakość, oryginalne oraz pomysłowe propozycje od polskich twórców.

    Więcej…  
  • Nowe mainstreamowe linie produktowe w ofercie firmy Gatis

    Po wyjątkowo kolorowych i dedykowanych głównie młodszym uczniom zeszytach, firma Gatis postanowiła stworzyć linię, która zadowoli starszą grupę odbiorców. Black & Colors to zupełnie nowa stonowana kolekcja zeszytów do języka angielskiego, która już dziś zdobywa swoich wielbicieli.

    Więcej…