Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Choć obecność firm w mediach społecznościowych jest dziś warunkiem koniecznym do osiągnięcia sukcesu, to badania pokazują, że w Polsce prezesi największych spółek nie palą się do takiej aktywności. Jeszcze do niedawna zaledwie 5 proc., czyli raptem co 20. prezes dużej firmy z GPW, miał aktywny profil na Twitterze. Tymczasem obecność w social mediach zdecydowanie wpływa na sprzedaż i wyniki biznesowe firmy, pozwala budować lojalność i zaangażowanie oraz wzmacnia wiarygodny wizerunek. Już sama obecność w tym kanale generuje wśród konsumentów poczucie, że mają do czynienia z firmą, za którą kryje się nie tylko logo, ale również ludzie.

 Media społecznościowe odgrywają w obecnych czasach ogromną rolę w budowaniu marki. Mówi się, że jeżeli kogoś nie ma w social mediach, to nie istnieje. To jest punkt wyjścia, ale media społecznościowe pozwalają też w mgnieniu oka dotrzeć do całego świata i zakomunikować to, co ważne. Tak więc w kontekście budowania i skalowania biznesu social media odgrywają ogromną rolę – mówi Michał Kanarkiewicz.

Obecność marek w mediach społecznościowych jest dziś standardem. Firmy, które już dawno dostrzegły potencjał tego kanału, powszechnie sięgają po to narzędzie do budowania relacji z klientami oraz kreowania rozpoznawalności, wiarygodności i pozytywnego wizerunku, co finalnie przekłada się również na ich wyniki sprzedażowe. Social media są też szybkim, mniej formalnym kanałem kontaktu z dziennikarzami czy influencerami. Coraz częściej też CEO i prezesi na własnych kanałach informują np. o planach biznesowych czy strategii firmy na najbliższe lata.

– Świadomość social mediów w Polsce jest wysoka i wiele osób robi to bardzo dobrze. Tu można spojrzeć na rynek korporacyjny, przykładowo Przemysław Gdański, czyli prezes BNP Paribas Bank Polska, jest obecny na LinkedInie i regularnie postuje zarówno o wynikach biznesowych, jak i kwestiach światopoglądowych, przez co jest w tym autentyczny. Natomiast wśród przedsiębiorców bardzo znaną postacią jest Rafał Brzoska, właściciel InPostu, którego obecność w social mediach jest szeroka i też pozytywnie odbierana, bo pokazuje ludzką stronę biznesu. Mimo że niekiedy – jak każdemu – zdarzają się błędy, to jest on postrzegany jako autentyczny lider, który jest w stanie poprowadzić całą firmę do przodu – mówi nasz rozmówca.

Badanie zrealizowane w 2019 roku przez On Board Think Kong wspólnie z ECCO Network pokazało, że w Polsce bardzo mała część szefów spółek jest aktywna w social mediach. Jeszcze do niedawna zaledwie 5 proc., czyli raptem co 20. prezes dużej firmy z GPW, miał aktywny profil na Twitterze.

Wśród głównych powodów nieobecności polskich CEO w social mediach są m.in. brak czasu albo nieznajomość i niezrozumienie tego kanału komunikacji, nieświadomość korzyści czy obawy przed zalewem zapytań i komentarzy. Tymczasem taka online’owa aktywność prezesa może budować zaufanie otoczenia – zarówno do niego samego, jak i do całego przedsiębiorstwa – oraz pokazuje gotowość i otwartość do dyskusji.

 Sama obecność w tym kanale generuje wśród konsumentów poczucie, że mają do czynienia z firmą, za którą kryje się nie tylko logo, ale również ludzie, że to nie jest jakiś wyimaginowany byt korporacyjny. Dlatego właśnie obecność prezesa, managementu, ale i chociażby zwykłych pracowników na takich portalach jak LinkedIn, YouTube, Facebook czy Twitter sprawia, że biznes staje się bliższy człowiekowi, a dzięki temu po prostu zdobywa więcej klientów – mówi ekspert ds. budowania strategii marek.

Pozytywny wpływ samej obecności prezesa w kanałach social media potwierdza też sondaż zrealizowany przez BRANDFog, który przytacza na swoim blogu On Board Think Kong. Wynika z niego, że zdaniem 81 proc. badanych CEO aktywny w social mediach jest lepiej przygotowany na to, żeby wprowadzić swoją firmę w świat online. Większość uczestników badania wskazywała też, że obecność prezesa w mediach społecznościowych może świadczyć o tym, iż dobrze dogaduje się on z klientami (89 proc.) i pracownikami (85 proc.).

– Obecność w social mediach zdecydowanie wpływa na wyniki biznesowe – podkreśla Michał Kanarkiewicz. – Budowanie wizerunku w mediach społecznościowych – zarówno marki osobistej, jak i marki pracodawcy – warto jednak rozpocząć od autentyczności. Ona jest szczególnie ceniona w obecnych czasach, kiedy mamy przesyt fake newsów, sztucznie tworzonych wizerunków, dlatego szukamy raczej osób, które są szczere. I nawet jeżeli popełnią one błąd, to potrafią o tym otwarcie powiedzieć i przeprosić. Dlatego z mojej perspektywy – jako właściciela firmy, który obserwuje uważnie ten rynek – to właśnie autentyczność jest kluczowa. Dodałbym do niej też regularność, która pomaga osiągać sukcesy na starcie.

Ekspert podkreśla, że aktywność i regularność w publikowaniu wpisów, udostępnianiu treści, komentowaniu i lajkowaniu pomaga osiągnąć sukces w social mediach, ale musi być ona oparta właśnie na autentyczności i szczerym przekazie.

 Największymi błędami w budowaniu marki osobistej bądź marki firmy jest budowanie wizerunku, a nie autentycznej postawy. Takie twory w 100 proc. PR-owe bardzo szybko rozbijają się o pierwszą przeszkodę, kiedy pojawiają się wyzwania w organizacjach, kiedy popełnimy jakiś błąd – przestrzegamy. – Druga kategoria to po prostu błędy komunikacyjne. Nie zawsze potrafimy w odpowiedni sposób zakomunikować to, na czym nam zależy. Ale moim zdaniem to po prostu kwestia szkoleń z komunikacji.

Dużym błędem popełnianym na początku aktywności w social mediach jest też oczekiwanie szybkich rezultatów, podczas gdy budowanie zasięgów i rozpoznawalności to w rzeczywistości wieloletni proces.

– W mediach społecznościowych rzadko kiedy jest tak, że ktoś od zera z dnia na dzień staje się bohaterem. To tak nie funkcjonuje. Raczej trzeba nastawić się na wieloletni proces. Jest w tym w sumie jakiś paradoks, że z jednej strony trzeba latami pracować na swoją reputację, a jednocześnie jednego dnia można ją stracić przez jeden błąd – mówi ekspert.

O roli social mediów w budowaniu marki osobistej i całego przedsiębiorstwa można byłoby naprawdę dużo pisać. 

Uczestnictwo w Social Mediach to nie tylko posty publikowane na fanpagach. To zaangażowanie całego środowiska skupionego wokół danej organizacji począwszy od pracowników a skończywszy na samym prezesie. Niestety dość często firmy zlecające prowadzenia takich profili zapominają, że to praca grupowa. Zaangażowanie chociażby pracowników w komentowanie postów, ich udostępnianie stanowi nieodłączny element strategii w SM. I najważniejsze - nie oczekuj cudu po roku...Marketing i Social Media to działania długookresowe, konsekwentne i bardzo aktywne. Najlepsze w tym wszystkim także jest jeszcze to, że dostępne nieodpłatnie...

 

 Zobacz całą wypowiedź eksperta


Rekomendowane przez nas Social Media branżowe

 

Wybrane ogłoszenia

5 kolorów zabawy.
Różne kształty, żywe kolory.
Nowa oferta marki JOVI.
Idealna dla dzieci i dorosłych.
Idealna do czyszczenia sprzętu komputerowego.
Recenzja stworzona przez Olę z : https://www.faceb ...
Rodzinna zabawa na każdy weekend.
Idealne do malowania także pisanek.
Idealne dla najmłodszych
Nowość w ofercie Rozette.
Idealne do tworzenia zestawów prezentowych.

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Wydajne drukowanie z ActiveJet wg PC World

    Tusz ActiveJet AH-703BR odniósł podwójny sukces w teście jakości i wydajności „PC World”. Został uznany za najbardziej wydajny na rynku. Dodatkowo, przyznano mu tytuł „Najlepszego Zakupu”. Wszystkie produkty biorące udział w badaniu zostały wnikliwie przetestowane przez niezależnych ekspertów.

    Więcej…  
  • Jak zmyć farbę ze skóry?

    Impreza urodzinowa, dziecięcy bal, ale też rodzinny piknik czy wydarzenie plenerowe to okazja do spróbowania nowej i ekscytującej przygody związanej ze zdobieniem twarzy. Piękne wzory naśladujące charakterystycznie wyglądające zwierzęta, bohaterów dziecięcych bajek, filmów, komiksów czy gier komputerowych, a także różne abstrakcyjne i wielokolorowe połączenia to zaledwie kilka z nieograniczonego rezerwuaru możliwości, jakie oferuje korzystanie z farb do malowania twarzy. Użycie farbek, specjalnego kremu koloryzującego czy wygodnej farby w sztyfcie to nie tylko możliwość uzyskania spektakularnych efektów, ale także wspaniała zabawa i sposób na spędzenie większej ilości czasu z dzieckiem. Rodzice często mają jednak obawy co do stosowania takich środków, zastanawiając się, czy są one bezpieczne. Wiele osób boi się też czy łatwo da się je usunąć. Przekonajmy się, czy farbki do twarzy zapewniają bezpieczeństwo i zobaczmy, jak można się pozbyć stworzonego wzoru.

    Więcej…