Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Poświąteczny sezon wyprzedaży ruszył pełną parą. Każdy z nas liczy na niższe ceny a sprzedawcy na pozbycie się towarów zalegających w magazynach. Dość często jednak słyszymy, że "produkt przeceniony nie podlega reklamacji".

Tornistry przecenione nie podlegają reklamacji ? sprzedawca, który informuje o tym klientów ? łamie prawo. Nawet rzecz kupioną na wyprzedaży można reklamować, ale już jej zwrot zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Przypominamy o prawach klientów korzystających z wyprzedaży

W czasie sezonowych wyprzedaży klienci powinni pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

? 2 lata ? tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, ekspozycji lub z promocji ? mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.

? Możemy żądać: w przypadku rzeczy kupionych po 25 grudnia - naprawy, wymiany, obniżenia ceny (konsument musi wskazać o ile powinna spaść cena) lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.

? 1 rok od momentu zauważenia wady ? w takim czasie musimy zawiadomić sprzedawcę o tym, że produkt jest wadliwy.

? Zwrot produktu, który po prostu nam się nie podoba ? zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Gdy oferuje możliwość zwrotu towaru, sam określa warunki. Może żądać np. dołączenia opakowania, metek. W zamian ? może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

? Dowód zakupu ? jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, który powinniśmy dostać od każdego sprzedawcy, nawet handlującego na bazarze. Ponadto ? dowodem zakupu może być też potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów. 

Zwracajmy uwagę również na sztuczki sprzedawców:

? 5,99 zł brzmi lepiej niż 6 zł - magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki ? to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze jesteśmy świadomi, a ich celem jest zachęcenie do kupowania. Warto poznać choćby niektóre z nich.

? Inne ceny - zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Ważne: cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

? Gratisy muszą być bezpłatne jednak w rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Zdarza się, że kupując w komplecie np. tornister i piórnik, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno. Pamiętajmy, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny.

? Reklamacja z pudełkiem? Opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta.

Pomoc dla konsumentów: Inspekcja Handlowa, rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707. Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .


Komentarz Małgorzaty Cieloch z UOKiK (MP3; 7,69 MB)

Żródło: UOKIK

Wybrane ogłoszenia

Poszukiwani pracownicy
Zestaw Kreatywny od ROZETTE
Samoprzylepne uchwyty do większości rodzajów kabli ...
Przyjaciel na Dobre i Złe Chwile
Idealne dla domowych artystów.
Książeczka idealna dla małych i dużych modniś. ...
Zestaw zakreślaczy MP Poland
Piórnik z kolekcji Coca-Cola do zadań specjalnych ...
Kredki ołówkowe ścieralne 12 kol.
Piórnik z najmodniejszej ostatnio kolekcji BESTIES ...

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Hamelin przejmuje Grupę Pelikan

    Hamelin informuje, że zawarł umowę z Pelikan International Corporation Berhad (PICB), spółką notowaną na głównym rynku Bursa Malaysia Securities Berhad, dotyczącą przejęcia Grupy Pelikan.

    Więcej…  
  • Odeszła od nas Dorota Barańska [*]

    Ze śmiercią nigdy pogodzić się nie możemy. Zawsze, gdy trafiają do nas tak smutne informacje, zatrzymujemy się, żeby wziąć głęboki oddech i pomyśleć nad naszym przemijaniem. Niestety jest ono nieuniknione, dlatego "?Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą"

    Więcej…