Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Drukuj

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Pokolenie Y... Czy należy się go obawiać, czy wystarczy je zrozumieć? O metodyce działania z młodymi ludźmi zwanymi czasem Pokoleniem Supermarketu opowiada nam Matylda Walczyna HCM Consultant w firmie Impactive.

Pisząc o zespołach niejednorodnych warto wspomnieć o jakże ostatnio modnym pokoleniu Y. Ponieważ ostatnimi czasy firma Impactive, z którą współpracuję, przeprowadziła kilka projektów związanych z zarządzaniem młodym pokoleniem, w związku z którymi przeprowadzane były liczne badania, postaram się scharakteryzować te zagadnienie.

1. O kim mówimy? Kto tworzy pokolenie Y?

Pokolenie Y to osoby urodzone w latach 80?tych i na początku lat 90?tych. W Polsce granica się trochę przesuwa ? mniej więcej do roku 1985. Należy dodać, że ?typowe? Y-eki zostały wychowane raczej w dużych miastach. Na poniższym grafie możemy zobaczyć, kiedy rodziły się poszczególne pokolenia.

 

 

2. Co o nich mówią? Oto opinie ?nieco? rozgoryczonych pracodawców:

?Jeśli chcesz aby dla ciebie pracowali lepiej bądź miły, proponuj lepsze wynagrodzenie niż facet po drugiej stronie ulicy, bądź elastyczny i licz się z ich czasem, miej też w zanadrzu długą listę ?dodatków? i ?premii?. Nade wszystko jednak okazuj im szacunek i unikaj wypowiadania czegokolwiek, co mogłoby ich urazić?. 

?Dziś pracodawcy narzekają na brak etyki pracy, praca jest mniej ważna od życia towarzyskiego, łatwo rozdrażnić pracownika, nie lubią, gdy się ich upomina, ciężko znoszą krytykę, oczekują podwyżek bez względu na sytuację firmy. Praca to jedynie środek do osiągnięcia celu. Stąd zajęcia traktowane są jako tymczasowe. Spodziewają się, że dostana pracę od ręki. A gdy dostaną rodzice pytają dlaczego płacą ci tak mało? Chcą stale iść do przodu rozbudowywać swoje cv i nie robią rzeczy poniżej swojej godności nawet poproszeni. Trudniej identyfikują się z firmą?.

Pracodawcy mówiąc o młodym pokoleniu używają określeń: roszczeniowi, niesamodzielni, nielojalni (ale szybcy i sprawni technologicznie). Dlaczego tak jest? Opiszemy Wam podstawy ich zachowań, co powinno ułatwić kontakt z nimi, właśnie dzięki ich zrozumieniu.

ROSZCZENIOWOŚĆ

Główne cechy: Oczekiwanie nierealnych warunków pracy (Joga o 12.00), pensja managerska na starcie, bezczelne zwracanie się do przełożonych, niesubordynacja ? bardzo często słyszę tego rodzaju zarzuty do młodego pokolenia od dyrektorów HR i Managerów:

1. Młodzi komunikują się inaczej. Nauczeni są komunikacji wprost, nie rozumieją konwenansów i polityki. Przez zanik uniwersalnych autorytetów w społeczeństwie, nie mają też oporów, żeby zwracać się do osób wyższych stanowiskiem jak do kolegów. Jeśli będą oczekiwać podwyżki, to po prostu przyjdą i to zakomunikują. Starszym pokoleniom wydaje się to niegrzeczne, a wręcz chamskie. Oczywiście potrzeby we wszystkich pokoleniach były podobne. Jednak zmienił się  sposób wyrażania ich. Pokolenie X miało w sobie wiele pokory (co ? umówmy się nie jest standardową  cnotą młodości). 

2. Brak pokory młodych może wynikać również ze zmiany środowiska w jakim się wychowywali. Pokolenie X wychowywało się  w sytuacji niedoboru. Pokolenie Y jest pokoleniem nadmiaru. Dostępność dóbr jest tak duża, że młodych nazywa się  czasami pokoleniem Supermarketu. No bo skąd jest mleko? Z Danone?a oczywiście.

3. Kolejną przyczyną ?roszczeniowości? młodych jest zmiana modelu wychowania. Według współczesnych trendów wychowawczych: ?Każde dziecko jest darem, kimś wyjątkowym, a jego przeznaczeniem jest dokonywanie wspaniałych rzeczy i posiadanie tego czego potrzebuje, bo jest jedyny w swoim rodzaju?. Skoro są tak wyjątkowi, to nie jest dziwne, że wydaje im się, że się im coś ?należy?. 

NIESAMODZIELNOŚĆ

Powiedz mi co i jak mam robić, rozwiąż za mnie problemy, bądź odpowiedzialny za mój rozwój, ale i za moje błędy. 

1. Z moich obserwacji jednoznacznie wynika, że nowoczesny sposób wychowania i edukacji  nie wyposaża młodych ludzi w poczucie wpływu na swoje życie, odpowiedzialności za swoje decyzje, czy chociażby świadomości że miejsce w którym się znajdują jest konsekwencją ich wcześniejszych wyborów. Na pewno będzie to dla nich trudna lekcja. Uważam, że (co prawda w bólu), ale są w stanie bardzo szybko, przy odpowiedniej pomocy, zmienić w sobie tę postawę. Młode pokolenie jest bardzo elastyczne i nastawione na rozwój osobisty.

2. Kolejna rzecz, która jest dosyć dobrze widoczna, to fakt, że młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy mają kompletnie odrealnione wyobrażenia o działaniu biznesu. Karmieni amerykańskimi serialami i filmami, ale również współczesnymi teoriami zarządzania (które w Polsce nie są jeszcze wdrożone w większości organizacji) oczekują wiele. Gdy tego nie dostają gubią się i szukają oparcia w swoim managerze.

3. Pokolenie Y ? nie identyfikuje się tak łatwo z firmą jak poprzednie pokolenia. Praca nie jest naczelną wartością i dopóki nie trafią na świadomego lidera, który potrafi zarządzać zespołem w sposób partycypacyjny, będą wykonywać wszystkie swoje obowiązki, ale nigdy nic więcej. Jeśli oczekujesz od nich 100, nie dostaniesz 101.

NIELOJALNOŚĆ

Potrafią zmieniać firmy co 3 miesiące, poziom identyfikacji z firmą jest niski, nie interesuje ich dobro firmy tylko własne.

1. Dla młodych ludzi bardzo ważne jest to żeby  firma w której pracują reprezentowała ich wartości. Poprzednie pokolenia umiały rozdzielić życie w pracy, od życia poza pracą. Dla młodego pokolenia bardzo ważne jest to, żeby oba była spójne. Wartości te są za pewne podobne jak u poprzednich pokoleń, z całą pewnością są jednak inaczej opisywane. Podając przykład: termin ?poświęcenie? kojarzy się młodemu pokoleniu jednoznacznie źle. Wynika to z tego, że gdy opisują tę wartość, pozbawiają ją pewnej szlachetności, która była oczywista dla poprzednich pokoleń. Młodemu pokoleniu poświęcenie może się  kojarzyć z postawą ofiary.

2. Zawsze było to w pewien sposób prawdą, ale w dzisiejszych czasach zdanie mówiące o tym że: ?ludzie nie odchodzą z firmy, tylko odchodzą od swoich managerów?, staje się niesamowicie istotne.

 

Różnice które obserwujemy nie są tylko różnicami pokoleniowymi. Są różnicami kulturowymi. Najwyższy czas zacząć więc szukać mostów między tymi dwoma kulturami.

13.02.2015 w siedzibie IMPACTIVE odbędzie się Śniadanie Biznesowe dotyczące pokolenia Y, na którym będą mogli Państwo dostać więcej informacji, oraz wymienić się  doświadczeniami w tym zakresie. Serdecznie Państwa zapraszam. Zapisy pod poniższym linkiem:

http://www.uczestnicy.pl/event/miedzy-pokoleniami---wyzwania-nowych-generacji-edycja-v 


Patronem medialnym wydarzenia jest magazyn scann.R.

Kategoria: Warto Wiedzieć
Odsłony: 4078