Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (w skrócie „RODO”) zacznie obowiązywać w Polsce już 25 maja 2018 r. Nowe regulacje dotyczące ochrony danych osobowych znacząco wpłyną na komfort życia polskich przedsiębiorców, bo to na nich spocznie odpowiedzialność za ich wdrożenie.

Czytając zapisy w nowych rozporządzeniach RODO treści jak poniżej:

„uwzględniając stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze zagrożenia, administrator i podmiot przetwarzający wdrażają odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku”.

odnosi się wrażenie, że tekst ten jest tak szeroki tematycznie i tak mało konkretny i doprecyzowany, że aż strach pomyśleć jak interpretować go będą nie tylko przedsiębiorcy, ale przede wszystkim kontrolerzy. Bo co to znaczy "odpowiednie środki"? Odpowiedni według właściciela firmy, czy według osoby, która je podważy?

Regulacje niestety nie precyzują działań, dając jednocześnie szansę urzędnikom na duże kary. 

Na nowej ustawie na pewno jednak skorzystają klienci. Skończą się telefony od firm z nową, jedyną, najlepszą ofertą co drugi dzień. Prawo do bycia zapomnianym, o którym mówi ustawa, wiąże się, co do zasady, z koniecznością usunięcia na żądanie zainteresowanego wszystkich informacji na jego temat z posiadanych przez przedsiębiorcę baz danych.

Zbyt szybko...

Niestety działania pospieszne, bez przemyśleć i konsultacji zawsze prowadzą do porażki. Niestety może okazać się, że po raz kolejny za błędy rządu zapłacą podatnicy. Czytając proponowany projekt ustawy, można mieć obawy, że przedsiębiorcy „utoną” w gąszczu niejasnych przepisów związanych z ochroną danych osobowych, a obowiązki takie jak „regularne testowanie, mierzenie i ocenianie środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania” oraz „zdolność do ciągłego zapewnienia poufności, integralności, dostępności i odporności systemów i usług przetwarzania” przerosną wielu uczestników obrotu gospodarczego.

Ktoś za to zapłaci...

Nakłady finansowe, niezrozumiałe zapisy RODO, brak doprecyzowanych obowiązków i metod ich wdrażania powoduje, że przedsiębiorcy tak naprawdę działają trochę po omacku. Im bliżej 25 maja 2018 roku, bo to wtedy zacznie obowiązywać nowe prawo, tym więcej zamieszania wokół nowych regulacji. Niestety nawet najlepsze i najbardziej profesjonalne podejście do tematu nie zapewni firmie spokojnego snu. Zapewnienie żądanego przez RODO odpowiedniego stopnia ochrony danych wymaga opracowania kompleksowych procedur, polityk, rejestrów, m.in. polityki ochrony danych osobowych. W razie uchybienia obowiązkom wynikającym z RODO firma może się narazić na wysokie kary finansowe – do 20 mln euro lub do 4% wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa. Tak restrykcyjne kary będą mogły zostać nałożone przez polskie organy. Podobnie jak we wszystkich gałęziach prawa, również i w tym przypadku przy wymierzaniu kary doniosłe znaczenie będzie mieć to, czy dochowano należytej staranności oraz czy działanie było umyślnie zawinione. A z racji tego, że przedsiębiorcy są uważani za profesjonalnych uczestników obrotu gospodarczego, trudno przypuszczać, by zostali potraktowani ulgowo, jeśli tłumaczą naruszenie RODO nieumyślnością czynu czy też nieznajomością prawa.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (w skrócie „RODO”) zacznie obowiązywać w Polsce już 25 maja 2018 r. Nowe regulacje dotyczące ochrony danych osobowych znacząco wpłyną na komfort życia polskich przedsiębiorców, bo to na nich spocznie odpowiedzialność za ich wdrożenie.

Czytając zapisy w nowych rozporządzeniach RODO treści jak poniżej:

„uwzględniając stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze zagrożenia, administrator i podmiot przetwarzający wdrażają odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku”.

odnosi się wrażenie, że tekst ten jest tak szeroki tematycznie i tak mało konkretny i doprecyzowany, że aż strach pomyśleć jak interpretować go będą nie tylko przedsiębiorcy, ale przede wszystkim kontrolerzy. Bo co to znaczy "odpowiednie środki"? Odpowiedni według właściciela firmy, czy według osoby, która je podważy?

Regulacje niestety nie precyzują działań, dając jednocześnie szansę urzędnikom na duże kary. 

Na nowej ustawie na pewno jednak skorzystają klienci. Skończą się telefony od firm z nową, jedyną, najlepszą ofertą co drugi dzień. Prawo do bycia zapomnianym, o którym mówi ustawa, wiąże się, co do zasady, z koniecznością usunięcia na żądanie zainteresowanego wszystkich informacji na jego temat z posiadanych przez przedsiębiorcę baz danych.

Zbyt szybko...

Niestety działania pospieszne, bez przemyśleć i konsultacji zawsze prowadzą do porażki. Niestety może okazać się, że po raz kolejny za błędy rządu zapłacą podatnicy. Czytając proponowany projekt ustawy, można mieć obawy, że przedsiębiorcy „utoną” w gąszczu niejasnych przepisów związanych z ochroną danych osobowych, a obowiązki takie jak „regularne testowanie, mierzenie i ocenianie środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania” oraz „zdolność do ciągłego zapewnienia poufności, integralności, dostępności i odporności systemów i usług przetwarzania” przerosną wielu uczestników obrotu gospodarczego.

Ktoś za to zapłaci...

Nakłady finansowe, niezrozumiałe zapisy RODO, brak doprecyzowanych obowiązków i metod ich wdrażania powoduje, że przedsiębiorcy tak naprawdę działają trochę po omacku. Im bliżej 25 maja 2018 roku, bo to wtedy zacznie obowiązywać nowe prawo, tym więcej zamieszania wokół nowych regulacji. Niestety nawet najlepsze i najbardziej profesjonalne podejście do tematu nie zapewni firmie spokojnego snu. Zapewnienie żądanego przez RODO odpowiedniego stopnia ochrony danych wymaga opracowania kompleksowych procedur, polityk, rejestrów, m.in. polityki ochrony danych osobowych. W razie uchybienia obowiązkom wynikającym z RODO firma może się narazić na wysokie kary finansowe – do 20 mln euro lub do 4% wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa. Tak restrykcyjne kary będą mogły zostać nałożone przez polskie organy. Podobnie jak we wszystkich gałęziach prawa, również i w tym przypadku przy wymierzaniu kary doniosłe znaczenie będzie mieć to, czy dochowano należytej staranności oraz czy działanie było umyślnie zawinione. A z racji tego, że przedsiębiorcy są uważani za profesjonalnych uczestników obrotu gospodarczego, trudno przypuszczać, by zostali potraktowani ulgowo, jeśli tłumaczą naruszenie RODO nieumyślnością czynu czy też nieznajomością prawa.

Czytaj więcej o RODO:

Wybrane ogłoszenia

Niszczarka Automatyczna P-1 (paski 7.2 mm).
Samoprzylepne uchwyty do większości rodzajów kabli ...
NOWE ZAKŁADKI FRESH JUŻ DOSTĘPNE!
Podręczny zestaw notesów i zakładek marki d.rect. ...
Zakreślacz FLUO'PEPS PASTEL.
Przepiękne ręcznie malowane torebki okolicznościow ...
Zestawy do biuraZestawy do biura
Sprzedam162,80 PLN (bez VAT)
Przepiękne zestawy w wyrazistych kolorach.
Nowe tonery do drukarek Canon.
Urządzenia wielofunkcyjne marki United Bright, fab ...
Monsterowe temperówki.

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Porady dla małych i średnich przedsiębiorstw pozwalające zmniejszyć bałagan

    Stworzenie wygodnego i uporządkowanego miejsca pracy jest kluczem do prowadzenia efektywnej działalności. Sabine Holocher z PFU Imaging Solutions oferuje pięć wskazówek dla sektora MŚP, które pomogą zminimalizować biurowy chaos i zmodernizują miejsca pracy.

    Więcej…  
  • Biuro handlowe STABILO International GmBH już w Polsce

    Zgodnie z informacją, jaka trafiła na nasz rynek z początkiem stycznia, w Polsce powstaje biuro handlowe STABILO. Na jego czele stanęła Marta Waś.

    Więcej…