Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Najwięcej czytających osób jest w przedziale wiekowym 16-24 lata – czytelnictwo w tej grupie kształtuje się na poziomie 63,9%, a potem wskaźnik ten obniża się wraz z wiekiem.

Najmniej czytających jest w grupie wiekowej 65 lat i więcej – 64,3%. W przedziałach wiekowych 45-64 lata i 55-64 lata odsetek ten jest również wysoki i wynosi odpowiednio 61,7% i 60,5%.

Niższy poziom czytelnictwa odnotowano wśród mężczyzn. Nie czyta książek aż 64% z nich. Wśród badanych kobiet to 48,8%.

Do nieprzeczytania żadnej książki przyznało się 65,3% badanych mieszkańców wsi. Znacząco lepsza pod tym względem jest sytuacja w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców – tu nie czyta 38,5% badanych.

Nie czyta książek 72,3% badanych z wykształceniem zawodowym i 67,0% z podstawowym.

Wśród ogółu badanych, którzy przeczytali w ciągu ostatnich 12 m-cy choć jedną książkę, najwięcej jest osób z wykształceniem wyższym - 69,4%.

- Przewaga osób nieczytających nad czytającymi może mieć różne przyczyny – nie wszystko można tłumaczyć sytuacją materialną i dostępnością, choć niższe czytelnictwo na wsi może wynikać z mniejszej dostępności. Znaczenie ma na pewno motywacja, idąca z różnych kierunków, także z obowiązku czytania lektur szkolnych. Najwięcej czytających obserwujemy bowiem w grupie osób 16-24 lata. Szkoda tylko, że nawyk czytania słabnie wraz z wiekiem. I tutaj można dywagować, czy wynika to z niewystarczających zachęt, czy braku nawyku kształtowanego w domu, przez obserwację rodziców czy też lektury szkolne nie są zachęcające, wciągające. Drugą grupą socjodemograficzną o najwyższym wskaźniku czytelnictwa są osoby z wykształceniem wyższym, u których nawyk czytania i kompetencje do wyszukiwania ciekawych lektur mogą być wyższe i bardziej utrwalone – komentuje Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu Badań i Analiz.



Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 r. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.

Flagowym projektem KIM jest Badanie Założycielskie, największe i najbardziej kompleksowe badanie konsumpcji mediów w Polsce. Jest to jednoźródłowe, ciągłe badanie, które w sposób maksymalnie transparentny, adekwatny do wymogów współczesnego rynku opisuje korzystanie z mediów. Instytut mierzy i bada zachowania konsumenta w odniesieniu do różnych mediów jednocześnie – radia, telewizji oraz internetu na największą jak dotąd skalę w Polsce.

Raport z badania: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/


REKLAMA

Wybrane ogłoszenia

Farby plakatowe Jovi na bazie wody.
Rodzinna zabawa na każdy weekend.
Pudełko zawierające 12 kolorowych kredek z wymazyw ...
Największa oferta kolorystyczna.
100 chusteczek w wygodnym opakowaniu.
5 kolorów zabawy.
Samoprzylepne uchwyty do większości rodzajów kabli ...
Wysoka jakość wykonania. Idealny na prezent.
Różne kształty, żywe kolory.
Nowość w ofercie Rozette.
Nowa na polskim rynku oferta zakreślaczy.

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Pakiet kolejnych zmian w prawie dla przedsiębiorców.

    Od 30 kwietnia 2018 roku przedsiębiorcy mają swoją Konstytucję. Część z wprowadzonych zmian ma za zadanie zachęcać do zakładania działalności gospodarczej. To m.in. instytucja działalności nierejestrowej dla osób, które będą osiągać niewielkie przychody. Konstytucja Biznesu to kolejne zmiany w prawie dla przedsiębiorców, które weszły lub wejdą w życie w tym roku. Od stycznia 2018 roku działa jednolity plik kontrolny (JPK) dla małych i średnich firm, a od lipca zostanie on rozszerzony także o inne rejestry, nie tylko VAT. Zmiany dla przedsiębiorców oznaczają też zmiany dla księgowych. Według ekspertów z firmy inFakt, większość z nich jest zadowolona z nowych propozycji.

    Więcej…  
  • Konsolidacja działań firm: Panta Plast i Inahon.

    Dokładnie 10 września 2018 roku, w Warszawie, dwa dotychczas niezależnie działające podmioty rozpoczęły ścisłą współpracę. Wyłączny dystrybutor marek Playcolor oraz Instant - firma Panta Plast, realizując swoją strategię rozwinięcia nowych kanałów sprzedaży, zleciła sub-dystrybucję nowemu Partnerowi.

    Więcej…