Mimo że rodzi się coraz mniej dzieci to wydatki na zabawki rosną. Rodzice zwracają bowiem większą uwagę na jakość kupowanych zabawek i są skłonni zapłacić więcej, doceniając niezawodność i bezpieczeństwo produktów. Według firmy badawczej NPD Group, analizującej dane z 5-ciu sieci handlowych w Polsce, w roku 2013 wartość sprzedaży zabawek zwiększyła się i wyniosła ok. 900 mln złotych.
Zdaniem Pawła Szmidta z firmy NPD, badającego rynek zabawek w Polsce, już w tej chwili obserwujemy większy wzrost sprzedaży zabawek niż w roku 2013 i tendencja ta będzie się utrzymywała przez cały rok 2014. Obok globalnych marek, które dyktują trendy, polscy producenci zabawek systematycznie poprawiają swoją pozycję.
Marcin Woźniak ? prezes firmy Wader-Woźniak, uważa, że rynek będzie sprzyjał sprzedawcom zabawek: - Klient nie chce już kupowac? najtan?szych i słabszych jakościowo wyrobów, dlatego, co prawda powoli, ale jednak, obserwujemy zmiane? tych kryteriów i upatrujemy w tym miejsce dla nas.
Firma Wader-Woźniak, należy do największych polskich producentów zabawek, o rocznych przychodach ze sprzedaży około 50 mln zł. W ciągu roku z tej fabryki wyjeżdża 4 mln zabawek, blisko połowa produkcji trafia na eksport. Obecnie zabawki z Dąbrowy Górniczej docierają do dzieci w ponad 40 krajach. Na taki wynik składa sie? wiele czynników, ale to przede wszystkim zasługa produktu ? ?my tworzymy zabawki z mys?la? o dzieciach, a nie tylko z mys?la? o sprzedaz?y. Robimy wszystko, aby produkty były bezpieczne, posiadały walory edukacyjne i były bardzo wytrzymałe ? aby słuz?yc? milusin?skim jak najdłuz?ej.
I to jest według nas klucz do sukcesu ? najlepsza jakos?c? produktu, oczywis?cie przy zachowaniu rozsa?dnej ceny ? komentuje Marcin Woźniak.
Biznes zabawkowy mocno związany jest jednak z sezonowością ? dwa okresy największego nasilenia występują przed latem i przed IV kwartałem. Najwyższy przypada na okres świąteczny, kiedy sprzedaje się ok. 30% zabawek, a zakupy związane z Dniem Dziecka stanowią 10% całkowitej sprzedaży rocznej.