Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Eksperci ZUS przypominają, że warto jak najwcześniej zebrać dokumenty, które potwierdzają staż pracy oraz wysokość zarobków przed 1999 r. i przekazać je do ZUS, aby obliczył kapitał początkowy. Dotyczy to zwłaszcza osób, które chcą zgodnie z nowymi przepisami skorzystać z emerytury od 1 października.

 Zwaloryzowany kapitał początkowy i zewidencjonowane na naszym koncie składki stanowią podstawę obliczenia naszej przyszłej emerytury. Tym bardziej jest to ważne, że 1 października 2017 roku wchodzą w życie przepisy obniżające dotychczasowy wiek emerytalny. Ważne jest, żeby przed tą datą osoba, która będzie chciała zgłosić wniosek o emeryturę, miała już ustalony kapitał początkowy. Jeśli nie ustaliła kapitału początkowego, to ZUS ustali go przed obliczeniem emerytury – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wiesława Lempska z Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych w Centrali ZUS.

Osoby, które przed 1999 rokiem odprowadzały składki na ubezpieczenie społeczne, powinny złożyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego.

– Wniosek o kapitał początkowy można zgłosić w dowolnej placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Należy wypełnić odpowiedni druk i dołączyć do niego  dokumenty świadczące o przebytych przed 1999 rokiem okresach składkowych i nieskładkowych oraz potwierdzające wynagrodzenie uzyskiwane przed 1999 rokiem – tłumaczy ekspertka ZUS.

Wniosek o kapitał początkowy można wziąć z placówki ZUS albo pobrać ze strony www.zus.pl. Dokumenty potrzebne do ustalenia kapitału początkowego to np. świadectwa pracy, dokumenty wskazujące na prowadzenie działalności gospodarczej, dyplomy ukończenia studiów czy dokumenty potwierdzające opiekę nad dzieckiem. 

Kapitał początkowy to bardzo ważna cześć przyszłej emerytury. Dobrze zadbać już dziś o jego ustalenie. Mogą bowiem wystąpić kłopoty z uzyskaniem wszystkich potrzebnych dokumentów, bo zakłady pracy ulegają likwidacji bądź przekształceniu.

– W razie problemów ze znalezieniem dokumentów w pierwszej kolejności trzeba ustalić, co się stało naszym zakładem pracy: czy został przekształcony, zlikwidowany, czy może dalej istnieje w innym miejscu. To pozwoli nam stwierdzić, do jakiej instytucji powinniśmy się udać, aby znaleźć dokumenty potwierdzające staż pracy oraz osiągane wynagrodzenie – wskazuje Renata Robaszewska, radca prawny, wspólnik w kancelarii Robaszewska i Płoszka Radcowie Prawni.

Jeśli firma, w której pracowała dana osoba, została zlikwidowana czy przekształcona, nie musi to oznaczać, że uzyskanie dokumentów jest niemożliwe. Gdy firma została przekształcona, najlepiej udać się do miejsca, w którym ona istniała. Być może jest tam podmiot, w który nasza firma się przekształciła, lub są osoby, które wskażą nam, gdzie szukać dokumentów.

– Jeżeli firma została zlikwidowana lub podlegała procedurze upadłościowej, takich informacji należy szukać w Krajowym Rejestrze Sądowym. Jeżeli wszelkie drogi poszukiwania dokumentów zawiodą, możemy się udać do archiwum państwowego. Jeżeli sytuacja jest już całkowicie beznadziejna, można skorzystać ze świadków – naszych byłych współpracowników. Warto również śledzić różne fora internetowe czy rejestry internetowe. Często pozwalają prześledzić, co się stało z zakładem pracy i gdzie mogą być dokumenty, które posłużą nam do ustalenia kapitału początkowego – podkreśla Renata Robaszewska.

Od lipca tego roku we wszystkich placówkach ZUS będzie można skorzystać z pomocy doradców emerytalnych. Udzielą oni m.in. informacji o kapitale początkowym, sposobie jego wyliczenia i jego wpływie na wysokość emerytury. 


Zobacz całą wypowiedź.

Wybrane ogłoszenia

Firma Rafcom, w związku z rozwojem, poszukuje prac ...
Mini-pudełeczka z wesołymi minkami znanymi nam z i ...
Firma Polcan poszukuje pracownika!
Nowość w ofercie Tadeo-Trading.
Firma Smart Digital Media - właściciel marki INKdi ...
Firma specjalizująca się między innymi w dystrybuc ...
Notes samoprzylepny w jaskrawych kolorach i z uni ...
Elegancki metalowy długopis w 6 pastelowych kolora ...
Firma Rafcom, w związku z rozwojem, poszukuje prac ...
PRISM to dynamiczna marka na rynku alternatywnych ...
Portfolio tonerów marki PRISM znowu powiększone.
Plastyczna masa w stanie gotowym do użycia, twardn ...

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • NC Koperty rozdaje prezenty!!

    Taka rocznica to wyjątkowe zdarzenie. Dokładnie 25 lat temu na polskim rynku powstaje firma zajmująca się produkcją kopert, która dziś jest jednym z liderów w naszej branży. Przez kilkadziesiąt lat to właśnie w jej produktach odbywa się tradycyjna korespondencja. Koperty duże, małe, specjalistyczne, okolicznościowe...Dziś NC Koperty to nie tylko jeden segment rynku. To spółka z kapitałem zagranicznym, która w ostatnim czasie poważnie zdywersyfikowała swoją ofertę.

    Więcej…  
  • Internauci chcą reklam… w Internecie

    Zgodnie z badaniem „Zadowolenie z jakości usług telekomunikacyjnych” najlepszym kanałem do reklamowania branży telekomunikacyjnej, według polskich internautów jest… internet. Wskazuje na niego 40% wszystkich respondentów. Drugie miejsce zajęła telewizja, którą wybrało 36% osób. To tylko niektóre wyniki ankiety. Agencja interaktywna LeadR oraz agencja badawcza IRCenter, obok postaw wobec reklamy telekomów, zapytały internautów czy korzystają z sieci komórkowych, internetu stacjonarnego i płatnej telewizji oraz jak oceniają te usługi. 

    Więcej…