Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Hity sprzedażowe

Z powierzchnią suchościeralno-magnetyczną

Polecamy

Dla projektantek Big Dream Girl

Subskrypcja

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Całkiem niedawno opublikowano badanie w czasopiśmie Journal of the American Medical Association Pediatrics, które sugeruje, że zbyt dużo czasu spędzanego przed ekranem przez małe dzieci może wiązać się z opóźnieniami rozwojowymi.

Badanie objęło prawie 8000 dzieci w wieku od 1 do 4 lat. Rodzice tych dzieci wypełnili kwestionariusz, w którym zostali poproszeni o podanie informacji na temat czasu, jaki ich dzieci spędzały przed ekranem w wieku 1 roku. Następnie, w wieku 2 i 4 lat, dzieci te zostały poddane testom przesiewowym, aby ocenić ich rozwój w zakresie komunikacji, rozwiązywania problemów, małej motoryki oraz umiejętności osobistych i społecznych.

Wyniki badania wykazały, że dzieci, które spędzały przed ekranem ponad 4 godziny dziennie w 1 roku życia, były bardziej narażone na opóźnienia w rozwoju komunikacji i rozwiązywania problemów w wieku 2 i 4 lat. Ponadto, dłuższy czas korzystania z ekranu przez 1-latki wiązał się z opóźnieniami w rozwoju małej motoryki oraz umiejętności osobistych i społecznych w wieku 2 lat.

Z badań wynika, że mózg dziecka jest w ciągłym rozwoju, a zbyt dużo czasu przed ekranem może mieć negatywny wpływ na ten proces. Niektóre z potencjalnych konsekwencji nadmiernej ekspozycji na ekrany u dzieci to:

  • Opóźnienie rozwoju mowy i języka. Dzieci, które oglądają zbyt dużo telewizji, mogą mieć trudności z nauką mowy i języka. Dzieje się tak, ponieważ ekrany dostarczają dzieciom pasywnych bodźców, które nie wymagają od nich aktywnego udziału. W rezultacie mózg dziecka nie ma okazji rozwijać umiejętności językowych w taki sam sposób, jak gdyby dziecko było zaangażowane w interakcje społeczne.
    Obraz: Opóźnienie rozwoju mowy i języka
     
  • Zmniejszona koncentracja i uwaga. Ekrany emitują intensywny bodziec świetlny, który może zaburzać zdolność dziecka do koncentracji i uwagi. Dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przed ekranem, mogą mieć trudności z koncentracją na zadaniach szkolnych lub innych zajęciach wymagających koncentracji uwagi.
    Obraz: Zmniejszona koncentracja i uwagaZmniejszona koncentracja i uwaga
  • Problemy z zachowaniem. Nadmierne korzystanie z ekranów może być związane z problemami z zachowaniem, takimi jak agresja, nadpobudliwość i zaburzenia depresyjne. Dzieje się tak, ponieważ ekrany mogą uzależniać i utrudniać dzieciom kontrolowanie ich emocji i zachowań.
    Obraz: Problemy z zachowaniem
  • Zwiększone ryzyko otyłości i problemów zdrowotnych. Dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przed ekranem, są bardziej narażone na otyłość i inne problemy zdrowotne, takie jak cukrzyca typu 2 i choroby serca. Dzieje się tak, ponieważ dzieci, które spędzają dużo czasu przed ekranem, są mniej aktywne fizycznie.
    Obraz: Zwiększone ryzyko otyłości i problemów zdrowotnych
     

Oczywiście, nie wszystkie dzieci, które spędzają dużo czasu przed ekranem, doświadczają tych konsekwencji. Jednak ważne jest, aby być świadomym potencjalnych zagrożeń i podejmować kroki w celu ograniczenia czasu spędzanego przed ekranem przez dzieci.

Oto kilka wskazówek, jak ograniczyć czas spędzany przed ekranem przez dzieci:

  • Ustal limity czasowe dla korzystania z urządzeń ekranowych.
  • Zapewnij dzieciom dostęp do innych form rozrywki i aktywności, takich jak zabawa na świeżym powietrzu, czytanie czy spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi.
  • Bądź dobrym przykładem dla dzieci. Ogranicz własny czas spędzany przed ekranem.

Jeśli masz jakiekolwiek obawy dotyczące wpływu czasu spędzanego przed ekranem na Twoje dziecko, porozmawiaj z lekarzem lub terapeutą.

---------------

REKLAMA

 mainpapergaming

 

 

Badanie Narodowego Instytutu Zdrowia

Wcześniejsze badanie przeprowadzone przez Narodowy Instytut Zdrowia (NIH) również wykazało, że nadmierne korzystanie z ekranów przez małe dzieci może mieć negatywny wpływ na ich rozwój. Badanie to objęło ponad 1000 dzieci w wieku od 2 do 5 lat. Dzieci te zostały podzielone na dwie grupy: te, które spędzały przed ekranem mniej niż 2 godziny dziennie, oraz te, które spędzały przed ekranem więcej niż 2 godziny dziennie.

Wyniki badania wykazały, że dzieci z grupy, która spędzała przed ekranem więcej niż 2 godziny dziennie, osiągały gorsze wyniki w testach języka i myślenia niż dzieci z grupy, która spędzała przed ekranem mniej niż 2 godziny dziennie. Ponadto, dzieci z grupy, która spędzała przed ekranem więcej niż 2 godziny dziennie, były bardziej narażone na wystąpienie przerzedzenia kory mózgowej – obszaru mózgu odpowiedzialnego za krytyczne myślenie i rozumowanie.

Wpływ czasu spędzanego przed ekranem na rozwój dziecka

Obecnie istnieje coraz więcej dowodów na to, że nadmierne korzystanie z ekranów przez małe dzieci może mieć negatywny wpływ na ich rozwój. Oto kilka konkretnych przykładów:

  • Utrudnia dzieciom uczenie się przez doświadczenie. Dzieci w wieku poniżej 3 roku życia uczą się najlepiej poprzez badanie otoczenia i obserwowanie dorosłych. Nadmierne korzystanie z ekranów może utrudniać dzieciom te doświadczenia, co może prowadzić do opóźnień w rozwoju.
  • Może wpływać na rozwój mowy i języka. Dzieci uczą się języka poprzez interakcje z dorosłymi. Nadmierne korzystanie z ekranów może ograniczać te interakcje, co może prowadzić do opóźnień w rozwoju mowy i języka.
  • Może wpływać na umiejętności społeczne. Dzieci uczą się umiejętności społecznych poprzez interakcje z rówieśnikami. Nadmierne korzystanie z ekranów może ograniczać te interakcje, co może prowadzić do problemów z umiejętnościami społecznymi.

Co mogą zrobić rodzice i opiekunowie?

Istnieje kilka rzeczy, które rodzice i opiekunowie mogą zrobić, aby ograniczyć negatywny wpływ czasu spędzanego przed ekranem na rozwój dzieci:

  • Ogranicz czas spędzany przed ekranem. American Academy of Pediatrics zaleca, aby dzieci w wieku poniżej 2 roku życia nie spędzały przed ekranem w ogóle, a dzieci w wieku od 2 do 5 roku życia nie spędzały przed ekranem więcej niż 2 godziny dziennie.
  • Wybierz odpowiednie treści. Jeśli pozwalasz dziecku oglądać telewizję lub korzystać z innych urządzeń ekranowych, wybieraj treści, które są odpowiednie dla jego wieku i rozwoju

Wnioski:

Badanie to dostarcza dodatkowych dowodów na to, że nadmierne korzystanie z ekranów przez małe dzieci może mieć negatywny wpływ na ich rozwój. Opracowanie zaleceń dotyczących ograniczania czasu spędzanego przed ekranem przez dzieci jest ważne dla zapewnienia im prawidłowego rozwoju.

Istnieją również dowody na to, że dzieci, które we wczesnych latach nauki w szkole podstawowej oglądają dużo telewizji, radzą sobie gorzej w testach czytania i mogą wykazywać deficyty uwagi”.

— Doktor Jennifer Cross

 

 

REKLAMA

Rozette A5 001

Wybrane ogłoszenia

Przepiękne plecaki - 2 propozycje.
Fluo marki Main Paper
Dostępny w 7 kolorach.
Nowy wymiar biurowej elegancji!
Z powierzchnią suchościeralno-magnetyczną
Genialna książka dla dziewczynek.
Najlepsza licencja tego roku!

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • 4 Colours w ofercie MAT 2003

    Piękna, kolorowa i wpadająca w oko seria artykułów papierniczych 4 Colours to idealna propozycja dla studentów, uczniów gimnazjum lub do biura. Kolory umieszczone w najnowszej serii produktów firmy MAT 2003 wprowadzają uśmiech i radość.

    Więcej…  
  • Do szkoły z nowymi BFF

    Gdy kończyły się wakacje, trudno mi było stwierdzić czy się cieszę, czy smucę. Koniec wakacji z jednej strony wzbudzał żal, że skończyła się laba, a z drugiej czułam radość, że spotkam się z kolegami i koleżankami z klasy i życie nabierze tempa. 

    Więcej…